Svar: Manglende appetit - er det mon tid til grød?
30. maj 2009
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det må komme an på en prøve, nogle børn har brug for andet end flaske når de er 4 måneder gamle, andre kan fint nøjes med flasken til de er knap 6 måneder. Her er man nød til at se på det enkelte barn.
I forhold til at få skabt lidt mere rytme i dagligdagen vil det måske hjælpe jer, og hvis din dreng er stor og stærk, holder hovedet selv, drejer hovedet bevidst, åbner munden for skeen, når du giver ham d-dråber osv. så kan du godt forsøge om lidt skemad vil være godt for ham.
Start med grød af ris, majs, hirse eller boghvede og giv i begyndelsen en ren grød. Varier stille og roligt mellem de forskellige grødtyper og brug også forskellig kogt frugtmos som topping på grøden, for at variere smagen. Derudover for at holde lidt gang i maven.
Giv kun 4-5 skefulde også selvom han umiddelbart kan spise mere og tilbyd vand af kop sammen med maden. Giv flaske som du plejer ud over det - her inden næste lur, så du starter med skemaden, når han vågner af lur og giver flasken inden han skal sove igen.
Når han kan spise 3/4 dl. grød uden problemer, maven fungerer osv. så kan du begynde at give ham 2 gange dagligt. Her er han måske omkring 5 måneder. Det er bedre at give ham 3/4 dl. 2 gange dagligt end 1½ dl. en gang dagligt.
En plan for dagen ser nogenlunde således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Formiddag 9.30: Flaske
Puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 11.30-12: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur, ca kl. 13-13.30. Tidspunktet afhænger af hvor sen og hvor lang en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16-17: Flaske
Sover sin 3 lur
Aften (her vil han få skemad igen, når han bliver parat til det)
Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20. Igen afhænger tidspunktet af hvor lang en 3 lur han har taget, sover han 3 lur meget sent, vil han naturligt også gå senere i seng.
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre.
Nat 03: Evt. flaske, nogle børn kan springe den over, de fleste er dog 6 måneder inden de kan undvære denne ... Nogle børn kører også med en rytme, hvor de får flaske kl 20 igen kl. 01 og herefter sover de til næste morgen kl. ca 06. Det er også helt fint.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske