Svar: Vil ikke have havregrød
30. maj 2009
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det er en dejlig pige du beskriver, hun lyder til at trives rigtig godt på alle måde, hun udvikler sig, har masser af smil og lyst til at mærke og udforske verden, hun sover godt, hun spiser også godt - at hun bliver træt i løbet af et måltid og skal nødes lidt ekstra - det er helt normalt for hendes alder.
Hun tager jo godt på og har det godt, selvom hendes indtag er som det har været længe, så optager hun næringen rigtig godt, hendes energibehov bliver dækket osv. Så alt i alt en pige der stortrives, det lyder ikke som om at du behøver bekymre dig så meget for hendes indtag om morgenen :o)
Det er fint at starte dagen med lidt skemad, især grød, som lægger en god bund - hun sover jo efterfølgende også rigtig meget, så hun lyder til at trives med lidt grød, yoghurt og så sin flaske ...
Men derudover kan og må du også gerne give hende små stykker brød. Det kan være nogle hjemmebagte boller som mellemmåltid, men det kan også være rugbrødshapsere til frokost ved siden af hendes grøntsagsmos.
Gode boller til børn kan f.eks. være havregrynsboller:
Opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Server bollerne med lidt smør, evt. lidt frugtmos på og prøv også at give hende lidt ost i stænger, som hun kan prøve at gnave lidt af.
Når du vælger brød til din datter, så bør du vælger fiberholdigt brød uden hele kerner. Hun kan ikke tygge kernerne og får derfor ikke næringen fra dem og får hun får mange, får hun løs afføring. Men kostfibre har hun godt af og derfor skal du vælge brød med et højt indhold af kostfibre men uden hele kerner. Schulstad Levebrød laver blandt andet dette, så det kunne være en mulighed. Du kan købe forskellige former for blødt rugbrød, som kan bruges.
Som pålæg kan du bruge smør, smøreost, leverpostej, sildepostej, tun, makrel, rognguf og lignende. Du kan også bruge grøntsagsmos, det er helt fint at smøre dette på brødet, det kunne f.eks. være avokadomos eller hjemmelavet humus.
Det er helt fint at du giver hende fin mos ved siden af mad i stykker, hun har måske lettere ved at lære at det der kommer med ske skal synkes og det som du giver hende med fingrene eller på en gaffel skal tygges - det er fint, at gøre sådan.
Mad i stykker, mad med mere bid i kommer således ud over grød og mos, det vil sige, at når hun begynder at blive træt og har spist en del af sin grøntsagsmos, så kan I evt. forsøge at lokke lidt mere i hende, ved at give hende små brødhapsere eller kogte grøntsager, kartoffelbåde eller lignende, som hun selv kan sidde med eller som I giver hende i munden og hun så 'tygger sig igennem' :o)
Når du giver hende brødhapserne så start med at give hende dem med fingrene og prøv at lægge dem ind i siden af munden imellem hendes gummer, så hun med det samme tygger sammen om dem. Det er svært at finde ud af at tygge, hvis maden kommer direkte og lige ind i munden - det er lettere, hvis den starter med at komme ind i siden :o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende og god appetit :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske