Svar: Har mistet interessen for grød
30. maj 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Anja
Tak for dit brev - og jeg tør godt love dig at din dreng nok skal begynde at spise igen ... :o) Feber, forkølelse osv. spiller naturligt ind på lysten til mad og det kan sagtens have påvirker din drengs appetit. Men nu lyder det som om at han er fit for fight igen, så du skal atter have gjort ham interesseret ...
Da han kun er 5 måneder, er det begrænset, hvor meget du kan give ham, han må f.eks. ikke få brød på grund af glutenindholdet. Men han kan godt få f.eks. et stykke agurk at gnaske i og du kan også prøve om han kan finde ud af at bide i en kartoffelbåd lavet i ovnen ... Det at sidde og gumle på noget, udvikler ham mundmotorisk, det er en helt ny måde at spise på og det vil gøre maden og det at få noget i munden spændende igen.
Derudover er det en rigtig god idé at du varierer hans indtag, så maden ikke bliver kedelig, men så der hele tiden sker noget nyt. Det skal appellere i farver og i smag og du skal derfor tænke meget over, hvad du serverer og hvordan det ser ud.
En grød af ris, majs, hirse eller boghvede er kedelig, men kommer du frugtmos på som topping, så bliver den straks meget mere interessant. Jordbærmos eller lignende ser flot ud med den røde farve, mos af abrikos er orangegul, sveskemos er brunt osv. Det er altså vigtigt at du medtænker farverne og gør maden spændende og ikke bare serverer en grå masse.
Derudover er det vigtigt at du, når du giver ham skemaden, giver ham lidt forskelligt, så han nogle gange få lidt af frugtmosen, nogle gange lidt af grøden og nogle gange lidt af begge dele. Det er præcis som når vi andre spiser - maden smager jo forskelligt alt efter om det er kartoflerne, kødet eller sovsen vi kommer i munden :o)
Du må også meget gerne variere mellem den hjemmelavede mad og den købte færdiglavede mad. Mange børn kan godt lige den færdiglavede mad og det er fint. Det vigtigste i første omgang er at de spiser og nyder at spise, at de forbinder det at spise med noget rart.
Derudover spiller det også ind med rytme for dagen og du nævner her at det har I ikke rigtigt. En fast rytme er vigtigt i forhold til at lære barnet, hvad der skal ske - når jeg sættes i den høje stol ved bordet (hvis han er stærk nok til det) så skal jeg spise. Det gør også at man får tilpasset skemaden i forhold til amningerne, så mælken ikke fjerner lysten til skemad og modsat og derudover spiller det også ind på barnets søvn osv.
En plan for dagen til et 5 måneders barn ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes en agurkeskive eller lignende i hånden at gumle lidt på, efterfølges af grød, topping af forskellig frugtmos og vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13
Eftermiddag 16: Ammes
Powernapper måske 20 minutter
Aften 18: Tilbydes en kartoffelbåd eller lignende i hånden, hvis han kan styre det (altid under opsyn, han er jo ikke så gammel) og følges efter med grøntsagsmos og vand af kop.
Ammes/Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske/ammes og begynder måske at kunne sove til næste morgen tidlig uden mælk --- kun måske :o)
Jeg håber ovenstående tanker og plan for dagen hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske