Svar: Aftensputningen er blevet et problem
31. maj 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Maibrit
Når børn pludselig vægrer sig mod at falde i søvn om aftenen og tydeligt protesterer mod at skulle sove, så er der forskellige ting man kan overveje.
For det første kan protesten jo skyldes at barnet søger underholdning og leg og ikke helt har forstået at det rent faktisk er sovetid nu. For det andet kan det handler om alder, udvikling og utryghed, at barnet lige nu er i en fase, hvor det har behov for ekstra fysisk kontakt og nærhed for at kunne sove og her skal man naturligvis blive og trøste og berolige barnet. Gør man det, så vil barnet ofte falde trygt til ro under et kvarter.
Men andre gange skal man overveje om det handler om puttetidspunktet og det faktum at barnet simpelthen ikke er træt nok og det lyder lidt til at være tilfældet hos jer. Det kan sagtens være sådan I en periode og så kan det ændre sig igen, men lige nu lyder det som om at I putter ham lidt for tidligt og da han falder i søvn ca 40 minutter efter I har forsøgt at lægge ham, så tænker jeg at I skal prøve at putte ham ½ time senere end I gør lige nu.
Man taler om at der kører et søvntog og at det handler om at springe på toget, når det kommer forbi. Hvis man kommer for tidligt så må man frustreret stå på perronen og vente, det er lidt irriterende, hvis man kommer for sent, - ja så må man vente til næste tog kommer forbi og forsøge at springe på det.
Jeg tænker at dette billede måske kan hjælpe jer lidt videre og vil derfor foreslå jer at I prøver at putte Valdemar lidt senere end nu - måske kl. 20 eller 20.30 i en periode for at se om I så rammer puttetidspunktet bedre. Hvis han ikke er træt nok og tydeligt ikke kan finde ro og overgive sig til søvnen, så tag ham op, gå ind i stuen, sig til jer selv at I missede toget og må vente på det næste og når han så viser træthedstegn, så forsøger I igen. Det gør han måske efter 20 minutter, måske først efter 40 minutter og så er det sådan det er.
Det er naturligvis vigtigt at han ikke begynder at sove tilsvarnede længere om dagen, hvis han har afkortet sin nattesøvn med ½-1 time fordi han går sent i seng, så nytter det ikke noget at han så pludselig sover 1 time mere i løbet af dagen, for så er I lige vidt. Han skal stadig ikke sove mere end de max 3 timer dagligt, så I fortsat kan putte ham i ordentlig tid om aftenen.
Alternativet kan være at vække ham fra lurene om dagen, men lige nu lyder det jo som om at han sover godt om dagen og har behov for sine timer der. Så lige nu synes jeg I skal lade ham sove om dagen - men altså ikke sove dagen væk :o)
Håber mine tanker hjælper lidt videre på vej. Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske