Svar: Vil ikke ligge alene
1. juni 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Michael
Jeres datter er stadig så lille at det er helt naturligt at hun ikke kan ligge særligt længe alene. Hun har brug for at føle sig omsluttet, hun har brug for at mærke at I er der for hende og hun forstår ikke at I er der, når hun ikke kan se jer og mærke jer - faktisk er børn omkring 16 måneder (altså temmelig gamle) inden de ved at mor eller far nok skal komme snart og inden de kan forholde sig til at man er der, selvom de ikke kan se en ...
Så at jeres datter helst vil være på arm er således helt naturligt for hende udvikling og hun har brug for dette. Ved at være i arm, ved at blive vugget, så får hun en masse stimulation og hendes balancecenter påvirkes. At blive vugget i favn er således vigtigt for hendes motoriske udvikling. Derudover er det vigtigt for kontakten mellem forældre og barn, at man har tæt fysisk kontakt stort set hele tiden. Det gør at man lærer hinanden bedre at kende, at I lærer hendes små signaler, ser hendes trækninger i ansigtet, hører hendes små grynt osv. og det sætter jer stille og roligt i stand til at aflæse hende og vide, hvad hendes behov er.
Jeres datter har altså brug for at blive holdt - mere end hun har brug for at ligge alene, men når det er sagt, så er der naturligvis også tidspunkter, hvor hun har brug for at sove, eller brug for bare at ligge og kigge lidt. De perioder, hvor hun begynder at kunne ligge en lille smule for sig selv, kommer der flere af i takt med at hun bliver ældre, begynder at kunne bruge sine hænder, slå ud efter legetøj, putte ranglen i munden osv. De fleste børn vil således i 2-3 måneders alderen kunne bruge et par minutter under et aktivitetsstativ og synes det er sjovt.
Mange børn nyder også at ligge på en sansegynge og har man et meget tryghedssøgende barn, som nyder at blive vugget og holdt om, så kan man nogle gange som forældre have glæde af netop en sansegynge. Når barnet ligger på den, sparker med benene, bruger sine arme osv. så vil gyngen bevæge sig lige så stille og roligt. Barnet kan ligge og kigge rundt i rummet og samtidig blive vugget lidt og det hjælper nogle børn (og forældre) til at få lidt ro ... Men stadig er det meget kortvarigt.
Du spørger "hvordan lærer vi hende at mor eller far kommer snart" og svaret på dette er faktisk netop ved at være der for hende hele tiden imens hun er så lille. Det er meget vigtigt at tage hende op, når hun græder, det er meget vigtigt at reagere på hendes gråd, reagere hensigtsmæssigt på hendes signaler. Det er vigtigt netop fordi det giver barnet en hel basal tillid til forældrene om at I er der for hende og hjælper hende, når hun har brug for det.
Det er meget vigtigt at I ikke lader hende græde alene eller tror at hun har godt af at græde. Eller at I tror I forkæler hende eller giver hende dårlige vaner ved at tage hende op. Faktisk fungerer det lige modsat - netop ved at være der for hende 100 %, så opbygges den tillid der gør at hun stille og roligt vil lære ikke at gå i panik, at hun ikke behøver græde panisk for at få jeres reaktion - I kommer igen lige om lidt, I reagerer på hendes behov :o)
Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske