Svar: Vågner om aftenen og vil lege
1. juni 2009
Alder:
16 mdr.
Kære Lene
Når børn vågner og gerne vil lege, som du beskriver din søn, så handler det ofte om at barnet er udhvilet på det tidspunkt, altså at barnet ikke har behov for mere søvn ... Derfor er det nærliggende at se på, hvor meget jeres dreng sover. Jeg giver derfor lidt af mine tanker her og håber I kan bruge det videre på vej.
Du skriver at I ofte putter ham mellem 19-20. Kl. 19 er forholdsvis tidligt, kl 20 er nok mere passende; måske mærker I en forskel efter hvor tidligt han er kommet i seng? Du skriver at han ofte sover 1½ time til middag - det lyder rigtig fint. Det jeg ikke kan se er, hvad tid han står op om morgenen?
Hvis vi nu forestille os at jeres dreng hører til de børn som ikke har et meget stort søvnbehov, altså sover lidt mindre end gennemsnittet, så vil han måske have behov for at sove ca 11 timer om natten + 1½ times middagslur. Det vil sige at hvis han bliver puttet kl. 20, så vil han stå op kl. 7 - passer det nogenlunde med jeres tider eller sover han mindre eller mere end det?
Hvis han sover som han umiddelbart bør, altså får sit søvnbehov dækket, så lyder det som om at han lige nu er inde i en periode, hvor han måske skal have lov til at lege lidt mere om aftenen. Evt. puttes lidt senere end nu, mod at han så sover igennem - eller modsat, - puttes og så have lov til at lege lidt og så blive puttet igen ... en periode på nogle dage til en uge.
For det problematiske ved den sidste løsning er, at man hurtigt kan komme ind i en rutine, hvor han begynder at vågne efter kun 1½ times søvn om aftenen. Altså at I får hans indre ur indstillet på denne rytme og det er uhensigtsmæssigt. Derfor er jeg umiddelbart mest tilhænger af at I arbejder på at putte ham senere og så holde ham sovende - også selvom han bliver sur over at det er sengetid og han hellere vil lege.
Kræver I at han ligger i sin seng og sover, så skal I naturligvis sikre jer, at han har det søvnbehov - det er synd for ham at kræve "du skal sove nu" hvis han vitterligt ikke er træt nok til det.
Jeg tænker derfor at løsningen for jer må være at holde fast i 1½ times middagslur og så forsøge at putte ham så sent som muligt i håb om at han så ikke behøver vågne om aftenen og holde hof i 1½ time. Det gør ikke noget at han i nogle dage kommer i søvnunderskud, fordi han måske ender med at sove lidt sent. Han skal stadig op fra sin middagslur, han må ikke begynde at indhente det forsømte i løbet af dagen, for så ændrer I ikke noget - og så skal han puttes så det stille og roligt atter kommer til at passe med hans behov for søvn igen.
Så senere i seng, bade ham, lege med ham osv. inden han skal sove, så han vitterligt er træt nok når han puttes og kan sove uden at vågne igen. Holde fast i at dagssøvnen ikke forlænges, men kun er de 1½ time som nu og så på den måde se om ikke I kan få vendt rytmen, så han igen begynder at kunne blive puttet kl. 20 i stedet for f.eks. 20.30 eller hvad I nu er kommet frem til ...
Håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske