Svar: Sidde/stå og TV
10. maj 2004
Alder:
4 mdr.
I alderen 3-6 mdr vil barnet i oprejst stilling støtte let på benene og sidst i perioden begynde at gøre hoppebavægelser. Barnet begynder også at kunne støtte på albuerne i maveleje og arbejde sig op på strakte arme og ind imellem trille om på ryggen. Når barnet ligger på ryggen vil det begynde at gribe efter sine fødder og trille om på siden. Børn vil i den alder også holde hovedet selv og dreje det efter lyd.
Bevægelege er godt for dit barn. Og barnet vil være aktiv i sin egen udvikling og eksperimentere med bevægelse. Man må gerne støtte sit barn i bevægelege, men det skal være på barnets præmisser, dvs når barnet har lyst og det er udhvilet og tilpas, og man skal naturligvis ikke gøre noget som barnet motorisk ikke er parat til; men at opmuntre barnet til bevægelse er helt i orden.
Bevægelege for alderen 3-6 mdr kan være:
- cykelbevægelser, hvor banret selv er med til at cykle med sine ben imens man støtter om underbenene
- at gribe omkring barnets hænder og håndled og lade barnet selv trække sig op fra rygleje
- at støtte om barnets lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe barnet med at dreje underkroppen fra side til side
- at forsøge at få barnet til at dreje om på siden, ved at vise det noget interessant legetøj.
En lufttur er med til at styrke balancen, det er spændende og det kilder i maven. Samtidg kræver det også lidt styrke i ryggen og nakken, at kunne 'flyve' som du beskriver. Mange børn er lidt ældre før de bryder sig om dette (6-9 mdr) men hvis jeres søn synes at det er sjovt, så mener jeg ikke at der er noget forgjort i dette.
Bliv ved med at lægge din søn på maven, da det er fra maven at han lærer at rulle, krybe og kravle og også bliver stærk nok i rygge til at kunne sidde. I begyndelsen når børn sidder, så vil de ofte sidde let foroverbøjet og i den periode skal de ikke sidde for længe. Hvis man f.eks. sætter et 6 mdr´s barn i en høj stol, så vil barnet måske efter 10 minutter falde forover, - så er barnet træt og skal ikke sidde mere, men ned på gulvet igen.
Der er mange delte meninger om fjernsyn. Hvis fjernsynet ikke kører hele tiden (eller radioen), men der også er perioder med ro, så synes jeg ikke det er et problem at jeres søn viser interesse for Tv´et - det gør I jo også og han lærer jo af at se på jer. Han er dog endnu for lille til at blive placeret foran fjernsynet i længere tid og vil have bedre af at ligge på et tæppe og tumle rundt.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske