Brev:
Det går den gale vej
2. juni 2009
Alder:
2 mdr.
Det går den gale vej
Hej Helen
Min søn på 10 uger er begyndt ikke at ville sove. Han har altid været rimelig god til at sove om natten og har tidligere haft en periode hvor han ikke rigtig kunne sove alene om dagen, men efter råd fra dig (vågne amme skifte lege amme og sove samt at putte når han er døsig) så gik det godt. I et stykke tid! Nu er den nemlig gal igen! ...også lidt om natten!
Han har før sovet i sin lift i tremmesengen ved vores hovedgærde, men nu har vi flyttet hans lift hen ved siden af min side af sengen, så han kan falde i søvn med min hånd på hans mave, mens jeg sover. Det virker også når vi går i seng, men når så han har fået sit natlige måltid så kan han ikke rigtig falde i søvn.
Jeg ammer ham liggende og min kæreste tager sig af at flytte ham rundt og skifte ham. Når han så er blevet bøvset af, svøbt og næsten er faldet i søvn (han er meget træt om natten, så han er svær at holde liv i) så bliver han lagt i liften. Så vågner han efter højest to minutter og begynder at mosle og jeg prøver at få ham til at falde til ro. Det lykkes nogen gange, men tit er det eneste der kan få ham til at sove at ligge ved siden af mig med et bryst i munden. Og der ligger han så resten af natten...
Når vi så står op så får han bryst og ren mås og så leger vi indtil han igen er træt, så får han lidt mad at sove på, mosler lidt mens han bøvser af og har igen svært ved at falde til ro, når han så er blevet vugget kraftigt til ro, sover tungt han næsten med det samme. så bliver han lagt i barnevognen. For det meste vågner han efter ca 20 eller ca 40 minutter, men en sjælden gang i mellem vågner han efter allerede efter 2.
Det er et par uger siden vi begyndte at lægge ham i barnevognen og det gik godt efter et par dage. Men nu vågner han tidligt. Jeg har prøvet at stå ved bv og hjælpe ham videre i søvnen når han vågner, men han er bare vågen. Prøvet at tage ham op og bøvse, så mosler han til han atter falder i søvn. Prøvet at lade ham være vågen, amme, skifte, lege, amme og putte, men resultatet er det samme. og sådan gå dagen.
Sidst på eftermiddagen/først på aftenen får han en lur på sofaen i sin lift. Der sover han tit trygt i et par timer og bliver så puttet for natten.
Jeg er bekymret for at han ikke for den søvn han har brug for. Han ligger i min favn og sover trygt nu mens jeg skriver. Han har sovet i 3 timer nu.
Hvad skal jeg gøre? Er der noget vi gør forkert? Skal jeg lade ham sove i mine arme så han får sovet eller skal jeg fortsætte kampen? Tror du det bare er en periode hvor han har brug for mere tryghed? Har vores arbejde med at lære ham at falde i søvn i liften været forgæves? Det er frustrende at se ham så træt!
Han vil ikke tage en sut. Jeg er ved at indføre en sutte klud ved at lade den ligge ved hans hoved når jeg ammer. Han kan nogen gange falde lidt til ro ved at sutte på et hjørne.
Vi svøber ham men nogen gange for han moslet sig ud inden han falder til ro.
Jeg håber du har nogle gode råd.
Med venlig hilsen
NilleMor
PS Tak for en fremragende hjemmeside og gode råd!