Svar: Det går den gale vej
2. juni 2009
Alder:
2 mdr.
Kære NilleMor
Nogle gange kan man godt blive så fokuseret på at børn skal sove og at de skal have gode sovevaner fra starten, så man helt glemme at små børn også har behov for rigtig meget nærhed og kontakt og netop har brug for at være meget i favn. Måske har du derfor ret i at din dreng lige nu er inde i en periode, hvor han naturligt bare har brug for at være mere hos dig og den ro skal du et eller andet sted lade ham få ...
Men derudover tænker jeg også at han jo bliver ældre, der skal ske mere, han oplever flere, ting bliver bedre til at følge med - han sanser på en anden måde end tidligere og begynder nu også at bruge sig selv mere bevidst fysisk.
Han begynder at bruge sine hænder, åbner og lukker dem, tager mere og mere bevidst ud efter ting, han rører ved legetøjet, tager fat og holder om ting, der gives inden for rækkevidde. Han kigger efter billeder på væggen, kigger efter fjernsynet, bliver fascineret af farverne, lyset, lyden. Han er meget fascineret af din mund, når du taler og prøver bevidst at lave samme lyde og bevægelser som du gør, han pludrer i dialog, viser bevidst sin glæde, når du taler til ham og siger også lyde, når du ikke lige kigger - bevidst for at tiltrække sig opmærksomhed.
Det lyder måske simpelt, men det kræver rigtig meget af ham at udvikle alle disse ting og derfor kan han godt i øjeblikket, have behov for lidt mere nærhed, lidt mere kontakt og måske i løbet af en uges tid, måske 10 dage - så oplever du igen en forandring og der er atter lidt ro på.
Du skal være opmærksom på ikke at putte ham for tidligt, men netop aktivere ham, stimulere ham, hjælpe ham med at bruge sig selv, opleve verden på flere planer, bruge sine sanser. Han skal altså være aktiv, når han er vågen. Det er det jeg mener med at man nogle gange bliver for fokuseret på at barnet skal sove, nogle gange når man derhen, hvor man næsten ikke tør tumle for meget, for hvis han bliver overstimuleret, kan han jo slet ikke sove - men han skal stimuleres, han skal bruge sig selv :o)
Og så skal du naturligvis hjælpe ham med at lukke af for verden, når du kan mærke at det er nok. Hjælpe ham med at blive svøbt, skærmet, få brystet igen og blive putter i liften, trillet en tur - bare det at ligge under kalechen kan hjælpe ham. Hvis I har et træ i haven, hvor han kan stå under, kigge på på blandene der bevæger sig i vinden osv. - det kan være rigtig godt til ham - det kan næsten virker som meditation.
Det er ikke spildt at I har prøvet at arbejde på at indføre et mere fast putteritual og at I har forsøgt at lære ham at sove i liften. I skal naturligvis blive ved med disse ting - men han er stadig ikke ret gammel, så nærheden har han også brug for og måske netop i øjeblikket, fordi der sker så meget med ham ...
Så jeg håber min forklaring her giver lidt ro, det lyder umiddelbart som om at I lige nu skal give det lidt tid :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske