Svar: Er min datter på 13 mdr. for tyk?
2. juni 2009
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Jeg kan godt se at din datter ligger lidt højt på vægtkurven og er en stor pige i forhold til gennemsnittet. Det behøver dog ikke være eller blive noget problem, men du skal naturligvis fortsat sikre at hun spiser sundt og varieret.
Din datter skal ikke sættes på kur, det gør man ikke med børn i den alder, men du skal medtænke hvad du giver hende af forskellige fødevarer og det vil i den forbindelse være rigtig godt at du stopper med mme/vælling og at du tilbyder hende letmælk af kop i stedet - derudover skal hun naturligvis drikke vand. Giver du hendes surmælksprodukter bør du også vælge letmælkstypen, altså produkter med 1,5% fedtindhold. Hun har brug for og må stadig gerne få fedt, men bør ikke få så stor en mængde, som der f.eks. er i sødmælk.
Hun skal stadig have små hyppige måltider, hun skal spise både kød, fisk, gryn, brød, grøntsager osv. og også masser af frugt. Det er godt at lære hende, at 'den søde tand' dækkes af frugt og bær og ikke af kager, slik, saftevand og lignende. Det handler altså ikke om at sætte hende på diæt, men om generelt at give hende gode og sunde spisevaner fra starten.
De hyppige måltider er vigtige, så hun ikke pludselig overspiser fordi hun er blevet enormt sulten. De lidt mindre hyppige måltider vil stabilisere hendes blodsukker og gøre at hun føler mæthed på en anden måde i løbet af dagen.
Hun skal have lov til at bevæge sig så meget som muligt - både når I er inde og I er ude. Det er sjældent et problem med børn i denne alder, de fleste børn er ældre, inden de begynder at sidde mere stille. Men generelt gælder at hun skal være fysisk aktiv - stort set hele tiden, så giv hende masser af mulighed for dette - store madrasser, store puder at balancere på, vogne at sidde på, skubbe, bolde at sparke til osv.
Brug tid sammen, når I spiser, så hun lære at det at spise må man godt bruge lidt tid på, det handler ikke om at sluge maden men om at have det hyggeligt imens og nyde måltidet. Giv hende gerne mad, det tager lidt tid at gnave sig igennem - i stedet for at give hende frikadellen skåret i stykker, kan hun måske bide af den osv.
Så din datter er ikke for tyk, hun lyder sund og dejlig og skal ikke på diæt. Man må gerne være godt i stand, når man er 1 år - det er helt fint. Men de gode madvaner dannes også nu og derfor er det fint at du er opmærksom og jeg håber ovenstående giver dit lidt idé til hvordan I skal arbejde videre.
Rigtig meget held og lykke fortsat :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske