Svar: Nye fald-i-søvn-teknikker
3. juni 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Line
Det lyder som en rigtig god plan, at I lige nu starter med at gøre jeres datter tryg ved sengen, det at skulle sove, at I sidder hos hende, beroliger og betrygger og hun så stille og roligt falder til ro - det er både omsorgsfuldt og nærværende.
Næste skridt kan så være, som du skriver, at I begynder at gå lidt frem og tilbage, at I viser hende, at I stadig er der og at hun roligt kan lægge sig til at sove. I må gøre dette, hvis hun begynder at trække tiden ud, hvis hun begynder at se det at I sidder der som underholdning og sjov eller hvis I kan fornemme at hun bliver forvirret over at I er der. Hvis det at man sidder der, gør barnet rolig og hun lægger sig til at sove inden for 10-15 minutter så er det fint, men nogle gange kan ens tilstedeværelse forvirre og hun bliver måske i tvivl om hvorfor man er der. Så er det bedre at gå.
Så I skal hele tiden vurdere, hvad behovet er. Det kan sagtens være at I i en periode er nød til at flekse lidt, at I f.eks. starter med at sidde der lidt, synger en godnatsang eller lignende og så går i. Så kan I måske gå frem og til bage et par gange og så har hun brug for at I sidder lidt igen og hun sover så med det samme. Det er helt okay, at man lige må være lidt fleksibel i denne overgang, så man både er der og også prøver at gå.
At hun nogle nætter sover igennem uden hjælp er rigtig dejligt. Det tyder jo på at hun er godt på vej til bedre søvnvaner. At hun andre nætter vågner et par gange kan handle om at hun lige de nætter måske drømmer lidt mere, der er skeet flere ting den dag som skal bearbejdes i drømme eller måske har hun sover anderledes i dagtimerne. At der er forskel på nætterne er således helt normalt og I må bare nyde de nætter, hvor I får lov til at sove og håbe på at der stille og roligt kommer flere af dem :o) Det lyder som om at I er på rette vej:o)
Fortsat held og lykke med hende og rigtig god fars dag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske