Brev:
Mareridt og natteroderi
11. maj 2004
Alder:
6 år
Mareridt og natteroderi
Hej
Jeg har med stor interesse læst dine svar omkring børn og søvnproblemer, men kan ikke rigtigt finde et svar der matcher vores natteroderi.
Vores datter bliver nemlig 6 år i juli, og har indtil for et par måneder siden sovet uden problemer. Hun har aldrig sovet i vores seng, og godnatrutinen er gået fint, og når vi har sagt godnat, har hun lagt sig til at sove uden problemer.
Der er sket 2 ting:
I januar i år, er vi flyttet fra hinanden, der har IKKE været drama/skænderier og hun virker på alle måder afklaret og glad (også i følge børnehaven). Vi ses en del alle 3, og hun er glad for at være både hos far og mor.
For et par måneder siden var hun med børnehaven i teatret og se et stykke, med en grim heks, og det har skræmt hende voldsomt meget. Siden da har hun ikke turdet gå alene på toilettet, end ikke om dagen, lege alene på sit værelse, og hun er nødt til at falde i søvn på sofaen om aftenen, da hun ellers er rædselsslagen og nærmest hyler af skræk.
Når hun er faldet godt i søvn, bliver hun båret ind i sin egen seng, og sover der et par timer eller tre. Så vågner hun igen og er bange. Her har vi begge prøvet med at holde i hånd til hun sover igen. Nogen gange lykkes det, men kun for at gentage sig med ½-1 times mellemrum resten af natten. Lykkes det ikke, er der kun at tage hende med ind i voksen sengen, for at få sovet lidt.
Hvad skal vi gøre for at få hende gjort tryg igen, og kan det have noget med skilsmissen at gøre? Vi har begge talt meget med hende om det, og hun giver ikke selv udtryk for at det handler om at hun nu bor 2 steder, men derimod at hun er bange for heksen fra teaterstykket. Mange lange snakke om at film og teater kun er noget som foregår her, og i vores fantasi, har ikke hjulpet.
Vi ønsker os vores trygge pige igen, hvad skal vi gøre?
På forhånd tak for svaret.