Svar: Mareridt og natteroderi
11. maj 2004
Alder:
6 år
Nu er jeg jo desværre ikke børnepsykolog, så det er svært for mig at fortælle, hvilke mekanismer der foregår I jeres datter. Jeg er dog meget sikker på at hendes reaktion med angst og mareridt er en reaktion på skilsmissen, mere end det er en reaktion på heksen fra teaterstykket.
Et eller andet sted så ønsker børn sig jo nok at forældrene flytter sammen igen og man hører også om børn som pludselig bliver syge eller andet der vil gøre at forældrene er sammen. Selv om du skriver at hun virker glad og afklaret med det, så tror jeg stadig at hun gennem heksen forsøger at få opmærksomhed fra jer begge, hvilket hun savner, nu hvor I ikke bor sammen mere.
Det vil naturligvis være godt at tale med hende om det. Umidelbart vil jeg dog råde jer til at kontakte børnespykologen i kommunen og bare gennem telefonen få et godt råd, til hvordan I tackler det bedst. For mig at se lyder det som en helt naturlig reaktion, jeg tænker bare at en børnespyskolog vil kunne rådgive jer bedre.
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske