Brev:
Skemad og amning - hvor meget?
3. juni 2009
Alder:
5 mdr.
Skemad og amning - hvor meget?
Kære Helen
Jeg skriver til dig, fordi vi har nogle spørgsmål vedr. skemad og amning.
Vores datter, som er vores første barn, er 5 måneder og 2 uger, og vejer 8,5 kilo og er 70 cm. Vi har været i gang med skemad i 4 uger, og det er en stor succes. Hun spiser med stor glæde alt hvad vi præsenterer hende for, og drikker vand til. Vi er oppe på to måltider om dagen, om formiddagen får hun grød og til aften får hun mos. Jeg laver selv både grød og mos, på mme. Herudover ammer jeg hende.
Vi er imidlertid i tvivl om, hvor meget hun må spise af den faste føde, i forhold til mælkeindtaget.
Vores dag ser nogenlunde sådan ud, i grove træk (alt er cirka tal):
08.00 vågner og ammes
09.30 Sover i barnevognen i en time
11.00 Grød med lidt frugtmos
13.00 Ammes og puttes til lur og sover en time
16.00 Ammes og puttes og sover af forskellig varighed, dog max en time
18.00 Mos
20.00 Flaske med mme ca. 150 ml.
20.30 Puttes
23.30 Ammes
03.00 Ammes
05.00 Ammes
Hun spiser 2. dl grød/mos til hvert måltid. Indtil videre har vi ladet hende spise hvad hun ville, og amningen har reguleret sig i takt med at vi er kommet igang.
Her er så spørgsmålene:
Får hun den mængde mælk hun skal, og hvornår må mælken fylde mindre end skemaden?
Hvornår øger man op til 3. måltid, og kunne det ikke passende være et middagsmåltid, som også er mos?
Vi vil gerne overholde hendes måltider, selvom vi fx. er i byen, og jeg har set at de grøntsagsmos man køber på glas ikke er med mælk. Må hun få det alligevel? Og hvornår skal man fjerne mælken fra fx. mos.
Håber du kan hjælpe os lidt på vej.
Hilsen Familien Bøgh