Svar: Skemad og amning - hvor meget?
3. juni 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Familien Bøgh
Tak for jeres brev, det lyder som om at I har en rigtig stor og dejlig pige med en rigtig god appetit. Det er en meget fin plan for dagen I har sendt og hun lyder til at spise god og også få sit behov for mælk fint dækket.
Normalt anbefaler jeg, at man holder lidt igen med mængden af skemad, også selvom barnet tydeligt kan spise en meget stor mængde - dette for at sikre at barnet netop har plads til mælk i maven efterfølgende. Det er således bedre at give 1 dl. 3 gange dagligt og barnet så efterfølgende drikker mælk end at give barnet 1½ dl 2 gange dagligt og barnet så afviser brystet.
Men hos jer lyder det ikke til at være et problem. Jeres datter spiser op mod 2 dl. grød og tager trods dette stadig mod brystet og hun ammes 6 gange dagligt + 1 flaske, på trods af at hun spiser store portioner skemad. Altså hun lyder til at være en sulten pige og det lyder som om at hun har en god evne til at regulere sit behov.
I skal naturligvis holde øje med at hun bliver ved med at indtage mælk nok - især om dagen - da hun ellers naturligt vil søge brystet mere om natten. De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen kunne springe amningen kl. 03 over, men det kræver naturligvis at de har fået mælk nok i dagtimerne.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra jeres angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 8: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Ammes
Sover 3 lur, som ofte er en powernap
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20 som nu
Sen aften 23.30: Ammes og begynder herefter at kunne sove til næste morgen tidlig uden at få mælk
Når hun bliver 6 måneder vil I kunne give hende små mellemmåltider i form af frugt, mad i hånden osv. ligesom hun også vil kunne begynde med lidt kogt kød og fisk i mosen. Men det kan vi tage til den tid :o)
Amningerne vil normalt nedsættes omkring 7 måneders alderen og det er her ofte amningen før formiddagslur der forsvinder først. Stille og roligt erstattes amningen om eftermiddagen så af et grød måltid og noget frugt og i 8-9 måneders alderen vil hun normalt være fint dækket ind med 3 amninger (eller flasker) dagligt. De ligger ofte tidlig morgen, aften og sen aften.
Mælken bibeholdes i grød og mos lige så længe hun skal have det. Det er vigtigt for at tilføre maden energi nok, ud over mælk skal du også tilsætte fedtstof - med mindre du laver maden på 100 modermælkserstatning. Mælken er derudover med til at gøre grød og mos lidt mere lind i konsistensen og da din datter tåler mælken fint, så bør hun altså fortsætte med mælk i grød og mos.
Den færdiglavede børnemad er energiberiget på en anden måde og er derudover også mulig at give børn med mælkeallergi (undtaget her er dog de fleste grødprodukter) - men du kan sagtens give din datter færdiglavet børnemad, når I er på tur. Det er rigtig fint og kan faktisk nogle gange tilføre barnet andre vitaminer, mineraler osv. end barnet ellers ville få - simpelthen fordi der laves andre retter og bruges andre grøntsager end du måske selv lige ville vælge derhjemme.
Husk bare at maden fra glas stadig skal serveres af en tallerken og spises med en ske. Jeg har faktisk mødt forældre som sagde "Jeg kan sagtens få hende til at spise min egen mos, hvis jeg putter den ned i et glas ...". Det er selvfølgelig et skråplan :o) Børn skal forbinde det at spise med at få mad af en tallerken ... - også når man er på tur :o)
Håber ovenstående hjælper jer videre på vej, rigtig meget held og lykke og ha en rigtig dejlig fars dag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske