Brev:
Sover kun ½ time ad gangen
3. juni 2009
Alder:
4 mdr.
Sover kun ½  time ad gangen
Hej Helen.
Jeg har læst mange af dine super svar, men jeg bliver nød til at spørge specifikt ind til mit problem.
Min dreng på 4½ måned sover i gennemsnit kun ½ time ad gangen om dagen. Jeg er ved at blive skør af ingen tid at have til mig selv og hele tiden sidde på spring for at løbe ud og vugge ham i håb om at han sover lidt mere og så jeg er bange for han får for lidt søvn...
Lidt om os.
Han er som sagt 4½ måned, har "mild" reflux som blev konstateret da han var ca. 1½ måned. Jeg kalder det mild fordi han ikke har haft kæmpe store mælke opskyl, men mest har haft "sure opstød" og en del gylp. Han får Nexium for det og hans vugge og barnevogn etc. er eleveret pga. af det. Når han har spist har vi ham oppe i ½ time, dog virker det med kun 10 min. om natten.
Han sover ok om natten. Vi ligger ham ved 20-21 (tiden afhænger af hvor sent han har sovet sidst), hvor jeg ammer ham. Han vågner 2-3 gange i løbet af natten og jeg ammer ca. 10. min og han er oppe 10 min. pga. refluksen, men der sover han bare på skulderen og bliver lagt uden problemer. Så det er ikke meget tid han er vågen/oppe om natten. Han vågner ved ca. 6.30 og har så sovet ca. 9½ time.
Om dagen er det som vinden blæser. For tiden sover han 3-4 gange om dagen, nogen gange er det kun ½ time hver gang og de fleste gange er han bare et stort smil når jeg kommer ud til ham efter den halve time, som om han i hvert fald selv synes han har sovet mere end rigeligt. Andre gange virker han stadig træt, men ligegyldigt hvor meget jeg vugger ham eller triller barnevognen frem og tilbage (har prøvet op til næsten 1 time!) vil han ikke sove videre.
Jeg tror, han i gennemsnit sover 2x½ time, 1x45 min. og 1x1time, så han ca. sover 3 timer om dagen.
Vores daglige rutine ser nogenlunde således:
Jeg ammer ham - han er oppe ½ time ved mig og lidt i skråstolen - han leger på legetæppe, alene og sammen med mig - han bliver skiftet - han bliver træt, da der er gået ca. 2 timer og han bliver lagt i barnevognen. Han sover ca. ½ time og vi starter forfra…
Er det ok for ham at han ikke får dyb søvn om dagen? Får han nok søvn nu? Kan jeg gøre noget for at han sover længere lure om dagen eller skal jeg bare lade ham sove mange gange i løbet af dagen? Vil det hjælpe at starte med grød og kan jeg overhovedet give andet end modermælk, når han får Nexium (- som neutraliserer mavesyren)?
Han er et utrolig glad, meget smilende barn som stortrives såvel i vægt og udvikling.
Tak for en rigtig god brevkasse, glæder mig til at læse dit svar.
Med venlig hilsen
Bruun