Svar: Sover kun ½ time ad gangen
3. juni 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Bruun
Tak for dit brev :o) Min umiddelbare tanke er at der er flere ting som spiller ind hos jer og jeg vil meget gerne dele mine tanker med dig.
For det første tænker jeg at det hører med til din drengs alder og udvikling at sove kortvarigt om dagen. Det er meget normalt at børn i 3-4 månedersalderen powernapper mere og det kan her være en god idé at arbejde på at barnet skal have en rytme med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Nogle gange ligger den sidste lur så sent, at sengetiden udskydes. Derfor går mange børn i denne alder forholdsvis sent i seng, sover måske først til natten kl 22 - men det ændrer sig igen, det er en periode og det er normalt.
Dernæst tænker jeg at børn i denne alder ofte er meget opmærksomme på verden, de følger tydeligvis med, de bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om de er hjemme eller ude, om de er i favn hos mor eller en fremme osv. Det betyder at børn i denne alder meget let lader sig forstyrre - og især når de skal spise. De ammes, spiser, slipper - kigger efter ting, tager måske fat igen, slipper og gider så alligevel ikke mere, det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.
Disse to ting betyder at man meget let kan komme ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre slatspiser, slatsover, slatspiser og atter slatsover - hele dagen igennem og derfor kan det være en rigtig god idé at arbejde på at barnet får lidt mere mad. I første omgang handler det om at barnet skal have mere mælk, at barnet skal ammes lidt hyppigere - det vil øge mælkemængden og give barnet mere ro i maven - og forhåbentlig bedre søvn, og hvis dette så ikke er nok, så kan man begynde at introducere lidt skemad - men altså i første omgang fokus på mælkeindtaget og fast rytme omkring dette.
Men derudover tænker jeg også at I hos jer, naturligt har lært jeres dreng at spise når han vågner, være vågen, aktiv osv. og så blive puttet igen. Det har I gjort fordi han har problemer med refluks og I har naturligvis være lidt bekymret for at han skulle gylpe for meget, hvis han fik mælk inden han skulle sove. Men han er så stor nu, han får nexium, han ligger eleveret og I er meget opmærksomme på ham - og dette sammen med hans alder og ovenstående beskrevet udvikling gør, at jeg vil anbefale dig at du forsøger at amme ham ingen inden du putter ham til søvn.
Du skal altså arbejde på en rytme, hvor han bliver ammet, når han vågner af lur ligesom nu, du skal her sørge for at han spiser godt og effektivt af brystet, tager rigtig godt fra. Herefter skal I lege, han skal aktiveres, tumles med og så skal han skiftes og ammes fra modsatte bryst - og først herefter skal han puttes.
Når han er blevet ammet 2. gang, så skal han ikke længere sidde over din skulder i ½ time - du må tro på at han kan blive puttet til lur og sove - når han kan om natten, så burde han også kunne om dagen og når sengen er eleveret og du holder øje med ham, så burde det kunne lade sig gøre.
Du skal altså arbejde på en rytme med 3 lure dagligt hvor du ammer ham fra begge bryster imellem hver lur, så han bliver fyldt ekstra op med mælk inden han skal sove og så du får øget din mælkemængde lidt.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og ha en rigtig god fars dag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske