Svar: Forstoppelse, hvad skal jeg give ham at spise?
3. juni 2009
Alder:
3 år, 8 mdr.
Kære frustrerede mor
Jeg ved ikke hvad det er for fødevarer lægen har sagt I skulle undgå af give jeres dreng - umiddelbart tænker jeg, at det jo er vigtigt at han spiser så varieret som muligt, netop for at holde godt gang i maven ...
Men der er naturligvis forskellige ting som er gode at spise, når man har problemer med forstoppelse.
- Det er vigtigt at spise rugbrød, groft brød, havregrød og havregryn. Det brød du vælger bør indeholde en stor mængde fiber og hvis du kan få ham til at starte dagen med havregrød eller en portion havregryn, vil det være rigtig godt.
- Masser af grøntsager og her både rå og kogte. Det vil være rigtig godt, hvis du kan få ham til at spise f.eks. gulerodssalat, som består af revne gulerødder, revne æbler og rosiner. Det vil også være rigtig godt, hvis du kan få ham til at gnave peberfrugter, agurkestænger, majskolber og lignende. Mange børn i din dreng alder bryder sig ikke om kogte grøntsager som blomkål, broccoli, bønner og lignende. Men man kan få dem til at spise det ved at lave f.eks. tærter eller ved at lade grøntsagerne indgå i kødsovsen, når man får spaghetti eller lasagne. Mankan ofte også få børn til at spise grøntsagssupper, især hvis de får lidt ristede baconterninger eller lignende på.
- Han skal spise masser af frugt og bær og han må f.eks. gerne få frugtgrød med lidt mælk. Ikke store mængder mælk, men lidt på frugtgrød er helt okay. Han bør få skummet eller minimælk med den alder han har.
- Du må meget gerne også give ham svesker, figner, abrikoser, rosiner og lignende. Og hvis du kan få ham til at drikke sveskejuice er det en mulighed. Det er dog ikke sikkert han vil, det ser ikke så lækkert ud - sveskegrød er også svært at få i større børn. Men lidt sveskemos glider nogle gange ned sammen med en neutral yoghurt.
- Surmælksprodukter er generelt gode til at holde gang i maven og han må f.eks. gerne få koldskål - det fremmer faktisk mavefunktion hos mange at spise koldskål og det er jo netop årstiden for det. Mange børn kan rigtig godt lide koldskål og du kan købe mange forskellige slags, så I kan finde en han synes om. Brug kammerjunkere men også gerne bær, - f.eks. jordbær eller hinbær på koldskål kan være rigtig dejligt.
- Han skal drikke masser af væske - ofte er manglende væskeindtag årsag til forstoppelsesproblemer. Og vand er naturligvis den bedste tørstslukker. Men du kan også få ham til at drikke kærnemælk, eller måske lidt juice af frugt eller grøntsager - en smoothie lavet med frugt og grønt kan mange børn rigtig godt lide. Det du skal være opmærksom på er at han ikke må gå og nippe af den over længere tid. Syren kan skade hans tænder, så den skal drikkes forholdsvis hurtigt og indgå som et mellemmåltid f.eks. om eftermiddagen, når I kommer hjem efter en lang dag.
- Det er også meget vigtigt at han bruger sig selv fysisk hver dag og mange timer om dagen. Hvis han er en dreng, der sidder meget stille, så skal du have ham ud at røre sig. Han skal hoppe på trampolin, spille bold, cykle osv. Jo mere han kan bevæge sig jo bedre er det for hans mave-tarmfunktion.
- Og så er det også rigtig vigtigt at han har faste toilettider og at oplever ro omkring dette og god tid omkring det. Børn der har svært ved at blive renlige eller som oplever det svært at skulle af med deres afføring, vil godt kunne gå og holde sig unødigt og dermed blive forstoppet.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej og giver dig idéer til hvordan I kommer videre :o)
Fortsat held og lykke og rigtig god fars dag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske