Svar: Sove vaner - 15 mdr.
3. juni 2009
Alder:
15 mdr.
Kære Charlotte
De fleste børn vil mellem 12 og 18 måneder begynde kun at sove en lur dagligt, de vil altså i denne alder ofte begynde at springe formiddagsluren over og vil i stedet sove en lidt længere middagslur på et par timer.
Gennemsnitligt vil de fleste børn på 15+ mdr. sove ca 13½ time i døgnet - nogle lidt mere, andre lidt mindre. Det passer ofte meget godt med at barnet sover ca 11 timer om natten og ca 2 timer i løbet af dagen.
Hvis barnet sover 2 lure, så vil formiddagluren ofte vare 45 minutter og middagsluren ca 1½ time, hvis barnet sover 1 lur dagligt, så sover barnet ofte ca 2 timer - ofte mellem ca kl. 12-14.
Om aftenen vil barnet blive puttet omkring kl. 20 og vil stå op igen kl. ca 7 om morgenen. Igen er der naturligvis variation, nogle børn sover lidt mere og andre mindre - dette er et gennemsnit :o)
Jeg håber dette er svar nok på dit dejlige korte og præcise spørgsmål :o)
Fortsat god fars dag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske