Svar: Mad, hvad må jeg give?
3. juni 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Arzu
Da din datter stadig ikke er ret gammel, er det meget vigtigt at du ikke giver hende for meget skemad. Det er modermælk og modermælkserstatning hun har bedst af at få og skemaden er kun smagsprøver.
Hun må få risgrød, majsgrød og hirsegrød og du kan variere smagen en lille smule ved at komme lidt frugtmos på. Hun må få 4-5 tsk til max ½ dl. en gang dagligt - ellers skal hun have mælk.
Hun må IKKE få yoggi. Det er yoghurt og det bør hun ikke få særlig meget af før hun er 9 måneder gammel. Man kan godt i 6 måneders alderen begynde at give hende en lille smule sødmælk, men det handler om at I som familie skal spise samme mad. Det betyder at hvis du laver f.eks. kartoffelmos og du laver den på sødmælk, så kan I alle spise samme mos. Men hun bør stadig i den alder ikke få sødmælk eller yoghurt - hun skal have modermælk eller modermælkserstatning.
Når hun bliver 5 måneder så kan du begynde at give hende skemad 2 gange dagligt. Stadig ikke ret meget, hun skal kun have lidt. Det er fint, hvis hun til den tid kun får 1 dl. skemad 2 gange dagligt. Til frokost kan du give hende grød, til aften kan du give hende grøntsagsmos.
Når hun er 5 måneder kan du give hende mos lavet af gulerod, blomkål, broccoli, squash. I mosen du laver skal du fortsat bruge modermælkserstatning - hun må ikke få sødmælk i mosen før hun er mindst 6 måneder.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes/flaske og sover videre
Formiddag 9-9.30: Ammes/flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: En lille smule risgrød, majsgrød eller hirsegrød, evt. med lidt frugtmos af pære eller æblemos, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes eller flaske
Sover sin 3 lur
(Aften 18: Når hun bliver 5 måneder kan du begynde at give hende lidt grøntsagsmos af kartoffel, gulerod osv. her + vand af kop)
Ammes/flaske 19-19.30
Puttes til natten - tidspunktet afhænger lidt af hvor sent hendes tredie lur ligger
Sen aften 23-24: Ammes/flaske
Nat 03: Ammes/flaske - de fleste børn under 6 måneder har fortsat behov for mælk her.
Da din datter ikke er ret gammel, vil det tage lang tid at få hende igang med skemaden og derfor anbefaler jeg at du kun giver hende en gang dagligt lige nu. Hvis du om 2-3 uger synes det går rigtig godt og hun spiser fint at skeen, har fint gang i maven og virker til at trives med skemad, så må du der dog gerne begynde med 2 gange dagligt. Det er her bedre at give hende ½ dl. 2 gange dagligt og følge efter med mælk, end at give hende 1 dl. 1 gang dagligt og hun så ikke drikker mælk nok.
Med hensyn til mad, så kan du i 4-6 måneders alderen give:
Grød: Risgrød, majsgrød, hirsegrød alt sammen lavet med modermælkserstatning. Du kan også købe grød til babyer, som skal laves med vand.
Grøntsagsmos: Kartoffelmos, gulerodsmos, blomkål- og broccolimos. Du kan lave mosen selv med modermælkserstatning eller du kan købe mos på glas - der står alder på glassene.
Frugtmos: Det kan bruges som topping på en grød, for at give lidt smag og variation. Kogt mos er bedst til din datter, når hun ikke er ældre. Det er især æblemos, pæremos og sveskemos du kan give hende. Du kan lave det selv eller du kan købe mos på glas - igen står der alder på glassene.
Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende og ha en rigtig god fars dag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske