Brev:
Søvn og metodevalg
3. juni 2009
Alder:
13 mdr.
Søvn og metodevalg
Hej Helen,
Da vores datter som nu er 13½ måned stadig ikke sover godt om natten vil jeg endnu en gang have lidt råd med på vejen, da jeg er meget i tvivl om hvad vi efterhånden skal stille op.
Hun er startet i vuggestue da hun var 12 måneder og er faldet godt til. Hun sover 1 lur om dagen typisk fra kl. 12 og 2-3 timer frem. Hun er meget træt når hun bliver hentet.
Hun bliver puttet kl. 19.30 med en flaske på 200ml som hun selv drikker i sin seng (hun falder ikke i søvn med flasken). I øjeblikket har vi ingen problemer med at få hende til at sove om aftenen da hun simpelthen falder omkuld.
Herefter vågner hun en del gange, startende fra kl. 22. De første par gange blot for at få sutten - hvilket naturligvis er ok.
Herefter vågner hun ca. 3-5 gange fra kl. 23 til 05. Her accepterer hun ikke bare sutten, og begynder at græde med det samme vi vender ryggen til sengen. I nat var hun vågen fra 02 til 04 hvor jeg forsøgte at gå frem og tilbage til hende, putte hende, sidde hos hende osv.
Kl. 04 orkede jeg ikke mere og hun kom ind til os. Herefter sov hun til 07.00.
Jeg har læst dine andre breve angående søvn samt nyeste artikel i "vores børn" angående søvn. Jeg kan forstå at du er foretaler for at man putter sine børn og går tilbage til dem hvis de græder.
Vi har forsøgt i 3 dage at lade hende græde lidt inden vi gik derind. Dette resulterede i at hun blev fuldstændig hysterisk og først faldt i søvn efter 1½- 2 timer. Efter 3 dage magtede vi det ikke mere. Kolleger og veninder anbefaler os at tage kampen med det samme og bruge metoden "godnat og sov godt" da det har virket for dem. Jeg syntes bare metoden er super hård og meget i tvivl om effekten.
Spørgsmål:
- Giver jeg for hurtigt op? - jeg syntes jo 2 timer er lang tid at rende frem og tilbage til hende, specielt når kl. er 02 om natten.
- Skal jeg bare acceptere at hun har brug for vores nærhed i øjeblikket og tage hende ind til os?
Perioden med dårlig søvn har faktisk stået på siden hun var 8 måneder - dog lidt on and off. Jeg er pt gravid med termin om 4 uger og er derfor meget opsat på at få indført nogle gode søvnvaner for vores datter inden hendes lillebror kommer til verden.
Håber du kan hjælpe med nogle helt konkrete forslag til hvad vi skal gøre.