Svar: Mere grød?
3. juni 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Lone
Når man er godt igang med skemaden som hos jer, så vil det normalt være passende at øge antallet af måltider til 3 portioner skemad omkring 6 måneders alderen. Det er her fortsat en god idé at holde mængden af skemad nede og fortsat supplere med flaske/amning i løbet af dagen - netop for at barnet begynder at kunne sove igennem om natten, altså ikke længere behøver indhente væsketilskud midt nat.
Det lyder som om at din dreng fortsat spiser rigtig store mængder af flasken, ca 200ml hver gang og han får flaske 3 gange dagligt + ammes derudover ca 2 gange dagligt. Altså ca 5 x mælk dagligt. Det lyder helt okay, det du skal være opmærksom på er ikke at nedtrappe for hurtigt, selvom han begynder at få mere skemad, så skal han altså fortsat have sin mælk og først omkring 7 måneders alderen vil det være relevant med 4 flasker/amninger dagligt. I 8-9 måneders alderen vil han fortsat have behov for 3 flasker og de vil her ofte ligge aften, sen aften og tidlig morgen.
Hvorvidt din dreng vil kunne blive ved med at sove uden at få flaske sen aften må tiden vise, hvis han kan er det dejligt - men det er mere end man kan forvente ... bare så du er klar over det :o) Men hvis han kan, så vil det i 8-9 måneders alderen være relevant at du f.eks. giver flaske eller ammer tidlig morgen, inden middagslur og inden putning om aftenen.
Men lige nu er situationen lidt en anden og mæl 5 x dagligt lyder rimeligt. Omkring 6 måneders alderen kan man begynde at variere indtaget af skemad mere, du kan her begynde med de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Grunden til at man anbefaler at gå stille frem med dette er på grund af indholdet af gluten.
Du kan også omkring 6 måneders alderen og frem begynde med langt flere grøntsager og mad der tager udgangspunkt i jeres mad. Mad der smager af noget og som ser indbydende ud. Du kan lave mos af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det fra 6 måneders alderen men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
I 6-7 måneders alderen begyndes også med kogt kød eller fisk i mosen og det er her en god idé at starte med de lyse kød og fisketyper, men stille og roligt varierer du efter jeres indtag og får I f.eks. frikadeller, så kan indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle) fint moses ned i grøntsagsmosen.
I 6 måneders alderen skal han også til at have lidt mad i hånden at gumle på, det kan være blødere stykke frugt, ristede rugbrødsbjælker osv. Det vil være godt for ham mundmotorisk og vil stimulere hans lyst til at spise skemad.
Når du øger ham til 3 måltider skemad, så vil dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes (eller flaske) og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 9.30
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos eller grød, vand af kop.
Flaske eller amning og puttes til middagslur ca kl. 13. Jeg kan se at du ikke plejer at tilbyde mælk her - de fleste børn har behov, men har han ikke det er det fint. Det kan dog som sagt være bedre at give lidt mindre skemad og følge efter med mælk ...
Eftermiddag 16: Flaske eller amning. Det er en god idé at give ham mælk om eftermiddagen
Sover sin 3 lur som er en powernap
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: De fleste børn har behov for amning eller flaske her - de kan ikke undvære væske til næste morgen tidlig. Hvis Mads kan er det dejligt, men du kan ikke regne med at det fortsætter. Netop fordi han begynder at spise mere og mere rigtig mad i løbet af dagen, så vil han naturligt have behov for at indhente væskebehovet i ydertiderne.
Det vil være rigtig fint at sætte ham i den høje stol, når han skal spise. De fleste børn vil i 6 måneders alderen fint kunne sidde i høj stol kortvarigt - altså imens de får mad. Nogle kan dog lidt før. Han skal ikke sidde pakket med noget omkring sig for at holde sig siddende - han bør kunne sidde uden anden støtte end den pude der hører til stolen.
Kan han ikke det, så lyder det som om at han mangler lidt styrke i ryggen og så er det vigtigt at han dagligt og mange gange hver dag lægges på maven. Det er i maveliggende stilling at han får styrke til at kunne sidde. Det lyder dog som om at han er stærk nok eller vil være det i løbet af et par uger, når han sidder fint på skødet hos jer ... :o)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre frem, fortsat held og lykke, rigtig god fars dag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske