Brev:
Vil ikke spise - 2 år, 2 mdr.
3. juni 2009
Alder:
2 år, 2 mdr.
Vil ikke spise - 2 år, 2 mdr.
Kære Helen,
Vi har brug for gode råd til vores datter på lidt over to år. Hun skranter og er tit syg. Ofte bliver hun smittet af børnene i vuggesturen og har lange perioder med tynd mave, forkølelse og hoste. Hun har haft lungebetændelse to-tre gange.
For en måneds tid siden spiste hun gerne havregrød til morgenmad. Men hun vil ikke have den mere. Hun er heller ikke interesseret i aftensmad. Det er ikke fordi hun ikke er sulten. For det ender med, at vi efter mange tilbud med ris, pasta, frugt og brød tilbyder en kanalsnegl, en pandekage eller en drikkeyougurt. Det spiser hun gerne. Til morgenmad ender det med lidt rugbrød.
Når vi skal spise sammen reagerer hun med gråd og nejj og kaster hoovedet tilbage. Hun er ikke til at sætte ned i stolen. Det resulterer i, at hun i stedet får lov til at lege på gulvet eller en af os må tage sig af hende, mens den anden spiser. Jeg kan ikke huske, at vi har spist sammen ved spisebordet.
I stedet får hun så lidt mad inden bords mellem måltiderne. I hånden eller foran fjernsynet. Men det er ikke meget hun spiser.
Om aftenen falder hun nogle gange først i søvn kl. 22.30. Hun græder sig tit i søvn - men det er nok gråd fordi hun er sur og ikke vil gå glip af noget. Hun vil helst op af sengen og lege igen. Det får hun ikke lov til. Derfor lægger vi sammen med hende i vores seng i mange timer hver aften. Nogle gange vågner hun om natten og er ked af det og sulten. Så er vi oppe og finde noget at spise. Næste skridt må være at få hende til at sove selv.
Har du gode råd til hvad vi skal gøre, når hun ikke vil spise? Det er efterhånden sådan, at vi tænker åh nej, nu skal til at spise aftensmad igen. Det kan hun sikkert også mærke.
På forhånd tak.
med venlig hilsen
C&E