Svar: Vil ikke spise - 2 år, 2 mdr.
3. juni 2009
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære C&E
Der er ingen tvivl om at din datter har brug for mere varieret kost og at hendes manglende indtag af mad spiller ind på hendes immunforsvar og dermed problemer med maven, forkølelse, lungebetændelse osv. Der er heller ikke tvivl om at hendes manglende indtag af mad, spiller ind på hendes søvnproblemer.
Men derudover er der naturligvis også andre ting som spiller ind. Jeg ved at du har ammet din datter længe og også ammet hende meget, jeg ved fra dine tidligere breve at din datter aldrig rigtigt kom igang med skemaden og at madindtaget også voldte jer problemer da hun blev et år ... Jeg tænker i den forbindelse at jeres datter et eller andet sted aldrig rigtigt har lært at spise og det mærker I tilsyneladende stadig. Eller det vil sige, spiser gør hun jo - men hovedsageligt kanelsnegle, pandekager og yoghurt, hvilket jo ikke er lødig kost for hendes alder og slet ikke inden hun skal sove.
Du fortæller at I tilbyder disse ting for at få hende til at spise noget, at det først er efter I har tilbudt sundere fødevarer som hun har takket nej til. Du fortæller at I ikke kan sidde sammen ved bordet, at hun reagerer med højlydt gråd og protest og at den ene af jer må tage sig af hende, mens den anden spiser. Du fortæller at I giver hende mad i hånden eller foran fjernsynet - men at hun generelt ikke spiser meget.
Jeg kan godt forstå at I er bekymrede og er kommet dertil, hvor I gør hvad som helst for at få hende til at spise bare et eller andet - men jeg bliver nød til at sige, at I gør hende en bjørnetjeneste ved at føje hende så meget. Det lyder hos jer som om at I skal have nogle regler, og det er altså vigtigt at det er jer voksne der bestemmer.
Opdragelse handler om at andre også kan holde ud at være sammen med vores barn og derfor er de helt almindelige regler som at sidde ved bordet, når man spiser, der gælder. Jeres datter skal ikke have mad i hånden, når hun render rundt eller ser fjernsyn. I skal spise samme ved bordet og lægger hun sig på gulvet og er sur, så må hun gøre det. I sidder og spiser, I forældre sidder sammen og hun er velkommen til at være med - vil hun ikke, så lad hende være.
På et tidspunkt bliver hun naturligt sulten og her skal hun så have at vide, at hun skal sætte sig op på sin stol for at få mad. Og hun skal her have rigtig mad. Det er slut med kanelsnegle, pandekager og yoghurt. Gem noget aftensmad til hende eller giv hende rugbrød med forskelligt pålæg - gerne fiskepålæg, kylling, frikadeller, grøntsager osv. som supplement.
Det samme gælder, hvis hun om aftenen tydeligt er sulten og ikke kan overgive sig til søvnen - eller hvis hun vågner om natten og siger hun er sulten. Hun skal ud af sin seng, hun skal sættes ved bordet og hun skal serveres sund mad. I skal have en helt fast rutine og regel omkring det at spise. Hun kan ikke tvinges til at spise, og det skal hun heller ikke, men det er jer der ved bedst og derfor jer der sætter dagsordnen, det er ikke hende.
Derfor skal reglen være at man sidder ved bordet og spiser og man spiser det der er på bordet, som naturligvis er sund og god mad for hende. Vil hun ikke have ris, pasta, kød, fisk og hvad I nu ellers selv har spist - ja så får hun ikke noget. Der er masser at vælge imellem og det må hun spise. I er nød til at have lidt is i maven, hun ved godt at hvis hun protesterer og afviser, så disker I op med en kanelsnegl - hun er jo kvik, jeres datter :o)
Jeres datter har brug for sund og næringsrig kost dagen igennem for også at kunne sove om aftenen. Sukkerholdige fødevarer virker som speed og gør hende vågen og aktiv - det bliver altså sværere for jer at få hende til at sove, når I giver hende sukkerholdige fødevarer.
En plan for dagen kan se således ud:
Morgen: Vågner og starter dagen med en portion havregrød, letmælk af kop. Hun kan også få havregryn med lidt sukker og mælk på eller få øllebrød, hvis hun bedre kan lide det. I kan også prøve med miniFras med letmælk, det vil også være okay som variation i en periode.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, marmelade, banan eller anden frisk frugt. Vand af kop.
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, både fiskepålæg og kødpålæg. Rester fra aftensmaden, det kan være pasta, frikadeller, grøntsager - kartoffelbåde, gulerødder, agurk, rød peberfrugt eller lignende, der gives som tilbehør til brøddet. Vand af kop
Eftermiddag: En portion tykmælk, A38 eller lignende med lidt frugtmos, friske bær, rugbrødsdrys, müsli eller hvad I nu synes, hun skal ikke have drikkeyoghurt. Banan eller anden frisk frugt, ½ bolle med smør, ost. Vand af kop
Sen eftermiddag: Imens du laver aftensmad, kan hun tilbydes lidt forskelligt grønt, agurkestænger, rød peberfrugt eller lignende ligesom til frokost.
Aften: Aftensmad som I andre spiser, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags, grøntsager.
Evt. en grød inden sengetid eller et stykke rugbrød, hvis hun ikke har spist særlig meget og du ved at hun vil vågne og være sulten. Letmælk af kop og det er vigtigt at maden her serveres lige inden sengetid, som en del af putteritualet og ikke i forlængelse af at hun har afvist sin aftensmad.
Som du kan se af denne plan indgår der fortsat rigtig mange måltider og meget 'rigtig' mad. Det er vigtigt at spise sundt og godt for at gøre humøret stabilt og for at sikre en god nattesøvn.
Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Det er vigtigt at man allerede fra morgenstunden, og dette gælder både børn og voksne, starter dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød eller havregryn får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret, derfor er det den bedste mad til børn om morgenen.
Af samme årsag anbefaler jeg også at man bager nogle havregrynsboller og bruger dem som mellemmåltider, fordi det er vigtigt til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas.
Det er uhyre vigtigt at undgå saftevand og unødigt søde fødevarer - herunder både kager, tørret frugt, drikke yoghurt, frugtyoghurt osv. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukker.
Jeg er ret sikker på at I når meget langt hvis I begynder at sætte nogle grænser i jeres lille hjem og får jeres datters indtag af fødevare til at stige, så vil I opleve en helt anden pige. Men det kræver som sagt at I kan være konsekvente og tør tro på at det er vejen frem.
Jeg håber I kan bruge ovenstående videre frem og ser det som et kærlig skub til at komme i den rigtige retning, det er sådan det er ment :o)
Forsat held og lykke og rigtig god fars dag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske