Svar: Vælling til min datter på 4 mdr.
11. maj 2004
Alder:
4 mdr.
Hej
Dejligt at høre at det går bedre med Anne:o)
Med hensyn til vælling og erstatning, så skal du ikke blande disse to dele, men give det hver for sig. Det er to forskellige produkter.
Vælling gives som tilskud til anden ernæring og er således ikke et fuldgyldigt produkt. Hvis man giver vælling i 4-6 mdr´s alderen må barnet derfor højst få det der svarer til to flasker/måltider dagligt.
Modermælkserstatning kan være fuldgyldige produkter og erstatninger som kan 'gives fra fødslen' er derfor fuldt ernærende.
Proteinindholdet er meget forskelligt mellem almindelig erstatning og vælling. Det er vigtigt at man overholder blandingsvejledningen på pakken/æsken.
Med hensyn til jern, så skal et barn der ikke får mindst 400 ml jernberiget modermælkserstatning dagligt have jerndråber som tilskud ved siden af (fra 6 mdr´s alderen).
Det at din datter følger dig med øjnene kan godt være et tegn på at hun interesserer sig for skemaden og selv er ved at blive parat. Du kan læse mere om 'den første skemad' under artikler her på siden.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske