Svar: Igen lyst til mad
4. juni 2009
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Min umiddelbare tanke er at din dreng er ved at være lidt træt af skemad og skal til at have mere mad med bid i. Det er fint at starte og slutte dagen med grød, det er fint at supplere med lidt grøntsagsmos til frokost og til aften, men han skal også have mad i stykker. Han skal igang med rugbrødshapsere, kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle osv. Han skal have meget mere familiemad, mere og mere af den mad I andre spiser.
Når børn i din drengs alder begynder at lukke munden sammen, dreje hovedet og skubbe skeen væk, så handler det ofte om at de også gerne vil spise selv. Han er så stor nu, at han ikke altid gider mades og det viser han dig ved at afvise skeen. Derfor er det vigtigt at han får mad i stykker, som han selv kan spise og du må hjælpe med at få de små brødhapsere osv. ved at give ham dem med fingrene. Put dem ind i siden af munden, så han starter med at tygge sammen omkring dem - det er lettere end hvis de kommer forrest ind i munden.
- og lad ham så også prøve at spise det selv, enten med fingrene eller med en gaffel, hvor du støtter og guider undervejs :o)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop
Formiddagslur
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, meget gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, tun, rognguf osv. Ved siden af rester fra aftensmaden, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle osv. Og så suppleres han med lidt grøntsagsmos med en ske - 5 skefulde har også ret :o) Vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt, en lille portion tykmælk med revne æbler eller frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Han kan få det hele - frikadeller, lasagne, spaghetti med kødsovs, boller i karry, laks, stuvet spinat, fiskefrikadeller, fiskefilet, farsbrød osv. Det vil være godt at du moser nogle af grøntsagerne eller giver f.eks. ris og sovs sammen og ved siden af skal han så have mad i stykker, mad i små bidder. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød, hvis han vil og hvis han ikke har spist særlig meget til aften. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover til næste morgen tidlig.
Du har naturligvis ret i at tænderne godt kan være på vej og at det også spiller ind, men umiddelbart handler det nok om alder, udvikling og selvstændighedstrang - spirende egen vilje og det er rigtig vigtigt at du tager det stille og roligt. Du har jo ret i, at han meget hurtigt mærker at det gør noget ved dig, hvis han ikke spiser.
Jeres dreng er ved at være så bevidst, at han godt ved at han, ved at knibe munden sammen, kan få den fulde opmærksomhed fra jer og det kan jo være dejligt nok... Det at børn lukker munden for skeen, drejer hovedet, skubber tallerkenen væk, sætter automatisk gang en masse igang hos forældre - vi ved jo, hvor vigtigt det er at barnet spiser. Det er jo også derfor du bliver så frustreret, når han ikke vil...
I alle andre situationer kan I 'tvinge' ham. Hvis han ikke vil have ble på og vrider sig på puslebordet, så kan I 'tvinge' ham til at få den på, hvis han ikke vil have hue eller jakke på, så sker det samme - I er stærkere end han er og kan 'tvinge' ham til det, mod hans vilje - men lige netop med hensyn til at spise - her kommer I til kort. I kan hoppe og danse og spille fransk klovn, men I kan simpelthen ikke 'tvinge' ham til at åbne munden og slet ikke til at synke maden. På lige netop det punkt, har han mulighed for at sætte sin egen vilje igennem og det gør han.
Der er for mig at se ingen tvivl om at jeres dreng godt ved, at han ved at lukke munden kan få en reaktion fra jer, at lige netop den handling gør noget ved dig, så ro på, han mangler ikke noget, han trives, udvikler sig, er glad og tilfreds. Hold fokus på de små hyppige måltider og at lidt også har ret.
Fortsat held og lykke:o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske