Svar: Reagerer voldsomt på lyde
5. juni 2009
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det er helt normalt at børn bliver bange og tydeligt mærket af høje og anderledes lyde. Det gælder helt små børn, men også større børn kan faresammen og blive dybt ulykkelige over lyde.
Det handler ofte om at barnet ikke forstår lyden og ikke er forberedt på hvad det er. Når der er tale om små børn, vil det være naturligt at du eller far går afsides med din dreng, når der f.eks. tændes for blenderen - så lyden ikke virker meget voldsom og overvældende, fordi den er på afstand i og med at den kommer fra et andet rum.
Helt små børn, det vil sige børn under 2 år, vil ofte være bange for fremmede, være bange for højder, høje lyde, ting som pludselig dukker op. For helt små børn som din dreng kan det som sagt være lyden af en køkkenmaskine der pludselig går igang, eller at en arbejdsmand borer ude på vejen, ligesom de også kan blive bange for lyden af en mand, der ler højt (han slog en skoggerlatter op) - det kan få små børn til at bryde i gråd øjeblikkeligt. Børn kan også blive bange for lyden af raketter og hylende heksehyl osv.
Det er et spørgsmål om at gøre barnet fortrolig med de lyde som omgiver os i hverdagen og stille og roligt betrygge ham i at det er okay, det der sker. Du skal her tænke på, at han jo spejler sig i dig og søger din reaktion på det der sker. Hvis du således bliver forskrækket eller tydeligt viser uro, fordi han bliver forskrækket, så kan det gøre det værre. Jo mere ro du kan signalere i situationen, jo mere rolig vil din dreng også blive.
Når I går afsides med ham, så vil han naturligt stadig kunne høre lyden, men dog ikke så voldsomt og I skal her så tale med ham, berolige ham, fortælle ham, hvad det er han hører og med jeres stemme og mimik vise ham at der ikke er noget at være bange for - I tager det helt roligt og han kan tage det helt roligt.
Så lidt på afstand, når I har mulighed for det og berolige og betrygge så godt som muligt. Det er det I kan gøre :o)
Sygdom giver naturligt mindre overskud og dermed også mindre overskud til at møde verden. At han lige nu i en periode med sygdom er tydeligt mere følsom overfor lyde er således helt normalt :o)
Håber han hurtigt bliver rask, rigtig god bedring med ham :o)
God weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske