Svar: Glemme at trille?
5. juni 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Magnus´ mor
Det er helt normalt at børn i perioder glemmer noget de tidligere har kunne - altså de kunne trille, og så pludselig kan de ikke ... Det handler ofte om at barnet lige nu øver sig på andre ting og derfor ikke har opmærksomheden eller interessen for f.eks. at trille, men glemt det har de ikke, de kan stadig godt - nu er bare noget andet mere interessant.
Det lyder også til at være tilfældet hos jer. Det lyder som om at din dreng er rigtig godt med motorisk og er rigtig godt igang. Men måske har han lige nu behov for lidt mere mental stimulering og bliver derfor liggende på ryggen indtil han får din kontakt, du er der, hånden under numsen og videre igen :o) Prøv derfor om han lige nu måske hellere vil synge og bruge sine hænder, når han ligger på ryggen. Syng f.eks. fagte sange for ham, det kan være en sang som Lille Peter Edderkop, hvor du med dine fingrer viser Peter der klatrer, regnen der kommer osv.
Det vil sandsynligvis fascinere ham at se på dine fingre og han vil gøre det samme, rent faktisk vil han højst sandsynligt begynde at vise dig med sine hænder at han gerne vil have du synger for ham. Så nogle gange, når han bliver liggende, så vil han måske give dig tegn til at det er det, han har lyst til nu :o)
Med hensyn til at krybe og kravle, så vil de fleste børn krybe over gulvet før de kravler. Der er naturligvis nogle børn som kryber så hurtigt at de i stedet for at kravle, fortsætter med at krybe og ender med at rejse sig - men de fleste kommer dog op i kravlestilling på et tidspunkt og lærer sig teknikken :o)
Hvad Magnus gør, må tiden vise - han lyder som sagt til at være rigtig godt med i forhold til sin alder, så mon ikke det kommer.
Rigtig god weekend og held og lykke med ham fortsat :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske