Brev:
Mad, mælk og rosiner
5. juni 2009
Alder:
16 mdr.
Mad, mælk og rosiner
Hej Helen
Zacharias er nu 16 mdr. gammel og det med maden går bedre, synes jeg. Han er begyndt at pege og række ud efter ting på vores tallerkner og han kan lide mange ting, som jeg umiddelbart ville have troet han ikke kunne lide som f.eks. sorte og grønne oliven, radiser og pinjekerner og så har han også pludselig fået en god appetit på kød, så det er skønt.
Vi har dog stadig problemer med at få ham til at spise selv. Det er ofte os, der skal made ham og han gider kun åbne munden, hvis han har noget legetøj at sidde med som han synes er interessant. Hvis vi tager legetøjet fra ham eller han mister interessen for det, åbner han munden og spytter den mundfuld ud han lige har fået... Jeg har talt med dem i vuggestuen og de siger, at de ikke tolererer legetøj ved bordet, så derovre spiser han fint uden legetøj. Så det er altså et problem, der kun eksisterer hjemme. Jeg vil meget gerne have ham væk fra denne dårlige vane med legetøj, men er i tvivl om, hvordan jeg bedst griber det an.
Han får altid lov til at sidde med en ske eller en gaffel, men nu hvor han har i hvert fald det at spise med gaffel under kontrol, gider han heller ikke det mere.
Jeg synes i hvert fald det er helt tydeligt, at han prøver grænser af for tiden og mig og min kæreste har aftalt, at vi fremover skal være mere konsekvente og at et nej er et nej. Indtil videre har vi jo ladet ham få lov til nærmest hvad som helst hvis det betød han ville spise. Men nu er vi indstillede på, at vi tager kampen op og vil så gerne vide, hvordan vi gør det bedst. Har du erfaring med børn, der har haft det på samme måde som Zacharias? Min egen sundhedsplejerske er vist mest undrende i forhold til, hvor lidt han interesserer sig for mad, men det hjælper os jo ikke videre...
Jeg er desuden igang med at læse bogen "Kernesund familie" og kunne godt tænke mig at høre din holdning til at fjerne komælk fra børns mad?
Og lige en sidste ting. Jeg spurgte i vuggestuen, hvor gamle børn skal være før man ikke længere skal tænke over hvor mange rosiner de spiser, men hertil svarede de, at det er noget man altid skal begrænse fordi, der er sukker i. Kan det passe??
På forhånd mange tak for svar!
Camilla