Svar: Samvær med overnatning
5. juni 2009
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Det er en ulykkelig situation I befinder jer i, det er altid rigtig skidt, når man ikke kan finde ud af at løse samværet omkring barnet og det ender med tovtrækkeri fra begge sider ...
Det lyder helt rigtigt som om at I skal have statsforvaltningen ind over, det er her I finder den bedste rådgivning og hjælp i sådanne situationer.
Hvorvidt din datter har det bedst hos mor eller far skal vurderes af personer som kan møde både dig, ham og hende. Det kan man ikke udtale sig om hverken gennem en brevkasse eller vurdere ud fra en telefonsamtale.
Generelt kan man sige, at det handler om, hvordan I som forældre er, hvordan I formår at varetage hendes behov og møde hende i dagligdagen. Hvis I begge er lige gode til dette, hvis I begge fungerer og kan fungere som primære omsorgspersoner - så er der normalt ikke noget problem i at hun bor hos den ene og den anden, men hvis det ikke er sådan (og det lyder jo sådan på dit brev), så er det naturligvis problematisk.
Du lyder som om at din mand generelt ikke har været særlig meget på banen omkring jeres datter og at han i øjeblikket har hende til overnatning en gang om ugen. Hvordan er han som far? Kan han varetage hendes behov? Kan han finde ud af at skifte hende, give hende mad, trøste hende, lege med hende. Kan han reagere hensigtsmæssigt hvis hun bliver syg, rumme hendes følelser og frustrationer når hun savner dig, når tingene for hende er svære ... Hvis far kan gøre alt dette, så kan hun naturligvis være hos sin far, men hvis far er psykisk ustabil og ikke magter disse ting - så er det et problem, hvis hun skal være der i flere dage.
Og det samme gælder naturligvis i forhold til dig og hvordan du har det - du skal kunne give din datter præcis de samme ting :o)
Derfor er man nød til at møde jer, tale med jer, finde ud af hvad I er for personer, hvordan I tænker, handler, agerer i forhold til jeres datter og det er det, de er gode til i statsforvaltningen. Derfor er det der, du skal søge råd og hjælp.
Det er altid bedst, hvis man som forældre kan finde ud af at samarbejde og er enige om hvordan samværet med barnet skal være. I statsforvaltningen vil man tilbyde jer børnesagkyndig rådgivning og konfliktmægling og hvis I stadig ikke kan blive enige, så vil de træffe en afgørelse om samværet på grundlag af de oplysninger I har givet dem. Nogle gange vil de også indhente oplysninger andre steder fra, det kommer helt an på situationen.
Statsforvaltningen træffer altid afgørelsen ud fra, hvad de mener er bedst for barnet - det er ikke altid forældre er enige i den endelige deling mellem mor og far - men det bliver vurderet ud fra hvad der er barnets tarv. Der fastsættes også feriesamvær.
Jeg håber at I finder en løsning, rigtig meget held og lykke med det og fortsat god weekend :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske