Svar: Hjælp til at sove igennem om natten
5. juni 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Bruun
Tak for dit brev :o) Måske bliver du overrasket, men så er det sådan - din dreng sover lige efter bogen, du kan faktisk ikke forvente at han sover mere sammenhængende om natten end han gør nu. Det er alderssvarende helt normalt at skulle ammes aften, sen aften, midt nat og tidlig morgen og de fleste børn er 6 måneder inden de begynder at kunne springe amningen midt nat over ...
Så lige nu sover din dreng faktisk rigtig fint, også selvom du godt kunne ønske dig det anderledes :o)
Det er dejligt at du ammer og det lyder som om at I begge er glade for dette. Hvis det er dig meget magtpåliggende at få en lidt længere nattesøvn, så kan du overveje om du vil give ham en flaske modermælkserstatning sen aften - fordi det måske vil mætte ham lidt mere end modermælken og derfor gøre at han sover et lidt længere stræk - det kan være en mulighed.
Undersøgelser viser at halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter. Derfor oplever mange helt naturligt at en flaske med mme mætter noget mere end et brystmåltid gør og at børn der får flaske ofte spiser lidt færre gange, hvor børn der ammes har brug for brystet lidt hyppigere i løbet af et døgn ...
Så en flaske med mme, kan måske give dig lidt mere sammenhængende søvn - men ingen garanti og et eller andet sted så tænker jeg også at det jo et et spørgsmål om et par måneder - netop i 6 måneders alderen, vil din dreng ernæringsmæssigt altså ikke længere behøve mælk midt nat.
Du skal også medtænke, at hvis du går ind og supplerer med en flaske, så vil det naturligt nedsætte din mælkemængde. Modsat, hvis du har et ønske om at din dreng skal tage imod en flaske fordi du gerne vil have ham passet og du ved at det er relevant, så kan det også være godt at introducere den nu - ellers risikerer du at han foretrækker den ægte vare ... Så mange tanker for og imod, det er der altid :o)
Jeg håber du er hjulpet videre på vej - fortsat held og lykke og fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske