Svar: Sover han nok?
11. maj 2004
Alder:
2 mdr.
Kære Katrine
Børns søvnbehov varierer meget. Umiddelbart lyder din søn ikke til at høre til dem der sover mest, men om det er nok, afhænger af om han virker glad og tilfreds når han er vågen.
Hvis han gnider sig i øjnene, gaber, småklynker eler lignende, så er han højst sandsynligivs træt og du putter ham. Der sker ikke noget ved at han ligger lige så stille og kigger og du skal også være opmærksom på at han, når han sover, kan give lyde fra sig, små spjætte, klynke, lave suttebevægelser mv. uden at du skal tage ham op, hvor han egentlig skal have lov til at sove videre.
Når det er sagt, så skal du naturligvis også være opmærksom på at han ikke er vågen fordi han er sulten. Vær sikker på at han får nok mad. Nogle børn kan med store øjne se helt i hjertet på en, når de er sultne.
Prøv at putte ham lidt tæt. Mange børn nyder at ligge og føle sig omsluttet.
Vær også opmærksom på at ham med den alder han har nu begynder at have brug for lidt mere kontakt. Han vil se og studere dit ansigt, lave lyde og mundbevægelser som han ser du gør osv.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske