Svar: Powernaps og skift mellem søvnfaser
5. juni 2009
Alder:
2 mdr.
Kære NilleMor
Det vil være rigtig godt, hvis du nu begyndte at arbejde lidt på at din dreng skal sove 3 lure dagligt, måske har han behov for en lille ekstra powernap om morgenen eller sidst på dagen og det er også helt fint, men 3 + evt. 20 minutter ekstra vil være godt.
Han er stadig naturligt fleksibel i forhold til søvn, mad, leg, stimulation osv. så dagene vil ikke altid ligne hinanden. Nogle dage vil han måske sove en lang formiddagslur, andre dage er det middagsluren der er den længste, men det betyder ikke noget lige nu. Det vigtigste er at du fokusere på de ca 3 lure dagligt og at han ikke må være vågen i mere end et par timer mellem hver lur.
Derudover skal du også medtænke en fast måde at putte ham på. Han skal svøbes, have sin sutteklud og bliv gerne ved med at forsøge med sutten (det lyder som om at det kunne være godt, at arbejde på han tog den), helt bestemt måde du kærtegner ham på, lægger dig fra dig på, vugger ham osv. Du skal prøve at skabe genkendelighed dagen igennem og jeg synes faktisk du skal arbejde på at han nu skal sove i sin barnevogn. Hvis det nogle gange ikke dur, så læg dig med ham i din seng og am ham liggende der ligesom du gør om natten og sørg for at han ikke kan trille ned af sengen - på den måde får du også selv lidt hvile og skabt lidt ressourcer til dig selv :o)
Derudover skal du også medtænke at han lige nu måske har behov for lidt ekstra mad og det vil derfor være rigtig godt, hvis du kunne amme ham fra begge bryster imellem hver lur. Det vil sige amme ham, når han vågner af en lur og så amme ham igen fra modsatte bryst, inden du putter ham til lur igen.
Jo mere fast struktur du kan få indført, jo mere genkendelighed og jo mere ro.
Du skal også medtænke at din dreng lyder til at have behov for nærhed og kontakt, hvilket er helt naturligt for hans alder. Det er derfor vigtigt at du svøber ham, når du putter ham. Det kan være et rigtigt svøb, altså et tæppe som du svøber ham i, det kan også være en 'sovepose' - voksi, duni-duo, drømmepose osv. hvad de nu hedder.
Når små børn skifter søvnfase, så sker det ofte at deres mororefleks går igang, deres faldrefleks. De spjætter med arme og ben, man kan se at de rykker i dem og det kan sagtens være det der sker, præcist når du oplever at han vågner og ikke kan komme videre i søvnen. Du kender det også fra dig selv, fornemmelsen af at falde og kroppen spjætter - men du kan forholde dig til det og kommer naturligt videre i søvnen, det gør små børn ikke. De bliver forskrækket, vågner mere op og begynder at græde og har naturligt svært ved at sove videre.
Men når barnet er svøbt, så hjælpes det til større fysisk ro, det er ligesom noget der holder sammen på barnet og kroppen får ikke lov til at spjætte helt så voldsomt. Derfor vil børn ofte have lettere ved at komme videre i søvnen, hvis de er svøbt.
De faste ritualer, den faste måde at berolige og lulle ham videre i søvnen på skal også hjælpe dig på sigt, du kan stå parat, trille vognen lidt, holde hænderne på ham osv. og således hjælpe ham videre i søvnen - lige der, hvor du fornemmer at han ellers vil vågne lidt op. Det kræver lidt ekstra indsats i en periode, men det kan have en effekt.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske