Brev:
Søvn igen - vil det hjælpe med grød?
6. juni 2009
Alder:
4 mdr.
Søvn igen - vil det hjælpe med grød?
Hej Helen.
Ja tænk hvis der bare var en metode til alle børn, og de så vupti sov. Synes godt nok vi bøvler rigtig meget med det. Nu er det sådan at sønnike er næsten 18 uger. Som jeg før har beskrevet har vi haft en meget hård start med hospitalsophold og kolik. Det sidste vi prøvede og som hjalp mest var faktisk kiropraktor. Nå men troede lidt og håbede på at når knægten ramte i hvert fald 4 måneder ville det hele se lysere ud med hensyn til rytme og søvn. Men desværre synes jeg det er så hårdt og har været det længe.
Tænker lidt at vi har gang i et udviklingsspring lige nu og det er derfor at E er så pylret og vil have opmærksomhed og ikke vil sove. Men da vi ligesom ikke har haft bare et kort øjeblik med en nem og glad dreng der sov godt og længe, så føles det her som skruen uden ende.
Lidt om vores dreng lige pt. E er en meget aktiv dreng. hele kroppen går på ham og har altid gjort det. Han trillede fra mave til ryg da han var 5 uger og den anden vej før sin 4 måneders dag. Når jeg ligger ham på gulvet rotere han rundt eller fægter med arme og ben og ja hele kroppen. Han kan sagtens fange en genstang med hænderne og probbe den i munden. Når han ligger på maven ligger han ofte i disse dage med rumpen i vejret og benene laver kravlebevægelse. armene har han ikke fundet ud af hvad han skal bruge til, så han ligger der og aser med ansigtet i madrassen. Virker som om han bare vil fremad og helst hele tiden. Han kan ikke ligge så længe alene, for så keder han sig vildt.
Jeg skifter tit legetøj ud og opholdssted (gulvet forskellige steder og kravlegård osv) det hjælper noget. Allerhelst vil han bæres rundt og se ting og fjolles med. Han har virkleig meget øjenkontakt og pludre og råber og snakker meget. Ja med alle der gider kigge på ham, så smiler han stort og fortæller løs. Jeg laver mange fysiske ting med ham, både for at udvikle ham og fordi han er så glad for det, men også så han får brugt sig selv og bliver dejligt træt. men ja når jeg ligger ham ud ( og han er pænt god til at falde i søvn selv, skal ikke rulle eller noget) sover han jeps 30-40 min. aldrig mere alene.
Jeg har øvet og øvet. både med at gå ud til ham, give sut, vugge lidt, ae osv. nej får ham kun til at sove længere hvis jeg så går med ham og ja ikke stopper før han har taget det antal timer jeg vil have ham til. har bare gjort det så længe, og det virker ikke til at hjælpe ham til at komme videre selv. Er virkelig træt af det, for kan jo ikke komme nogle steder, jo men så får jeg overtræt barn, som er så krævende (mere end normalt). Aner ikke hvad jeg mere skal gøre.
Jeg har din fine plan for hvordan dagen skal være og hvornår lur osv. men den kan bar ikke holde her, fordi han ikke sover længere medmindre jeg går, og nogle dage kan jeg bare ikke det og så sover han måske 4-5 lure istedet. Han gider heller ikke spise så meget mere. han er meget tydelig når han er mæt og han spiser vel ikke mere end mellem 80 og 130 pr. måltid. og det ca. 6 gange om dagen ( nogle gange 7, hvis moren synes han har spist alt for lidt, så får han en i søvne ved midnatstid)
Tror du han kan kede sig med mme??? og ville det hjælpe på søvnen at vi prøvede lidt grød???? for jeg tænker at hvis han var sulten, ville han vel bare spise mere mme eller oftere.
Griber efter halmstrå der kan give os nogle gode dage snart..
men ja mit spørgsmål har du flere gode råd om hvordan jeg får noget søvn i drengen ( og jo han har brug for den kan jeg mærke) og kan det være en mulighed at starte på grød???
Trætte tanker fra ene meget aktiv drengs mor, som jeg selvfølgelig er vildt stolt af sin søn, fordi han bare vil frem i verden.