Svar: Søvn igen - vil det hjælpe med grød?
6. juni 2009
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
I havde en hård start med lillebror og jeg kan godt forstå du tænker 'nu må det snart vende' og kigger jeg tilbage på dit tidligere brev, så lyder det også som om at der sker fremskridt, omend de er små - de er der, og det er vigtigt at holde fast i :o)
Det lyder som en rigtig god idé at starte op med lidt skemad, du beskriver en dreng, som sidder flot på arm og følger med i verden, han er aktiv, opmærksom og tydeligt interesseret i hvad der sker omkring ham - han lyder også til at være lidt træt af modermælkserstatning, hvilket man jo ikke kan fortænke ham i - så ja, jeg synes du skal give ham lidt grød.
Starte med lidt grød til frokost, 4-5 tsk og øg ham stille og roligt over nogle dage alt efter hvordan det går. Når han kan spise 3/4 dl. så begynder du at give ham 2 gange dagligt. Det er bedre at han spiser 3/4 dl. to gange dagligt efterfulgt af mælk end at han spiser 1½ dl 1 gang dagligt og så ikke vil have sin flaske.
Maden vil være med til at give jer lidt mere rytme og vil på sigt godt kunne påvirke han søvn og måde at sove på om dagen.
Derudover tænker jeg også at du får pip, hvis du skal trave med ham hele dagen igennem for at få ham til at sove. Prøv derfor kun at gøre det en gang dagligt. Lad ham sove de 40 minutter om formiddagen og tag ham op - giv ham grød, aktiver ham som du plejer og giv ham så flaske inden han puttes til middagslur - som så skal være en lidt længere lur hvorfor du måske skal prøve at trille ham fast til denne - så han lærer at sove mindst en lidt længere lur dagligt :o)
Hvordan han så sover resten af dagen må I forsøge jer frem med, det er fint hvis han powernapper - det gør børn generelt i den alder ...
En plan for dagen med lidt skemad ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Formiddag 9.30: Flaske
Puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 11.30: Grød af ris, majs, hirse, evt. med lidt frugtmos som topping - f.eks. æble eller pæremos. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13-13.30. Tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 16-17: Flaske
Sover sin 3 lur
(Aften 18-18.30: Grøntsagsmos eller grød, her kan du sandsynligvis begynde med 2 skemåltid, når han er omkring 5 måneder gammel. Vand af kop.)
Flaske og puttes til natten 19.30-20. Tidspunktet afhænger af hvor sen og hvor lang en 3. lur han har taget.
Sen aften 23-24: Flaske som spises mere eller mindre i søvne
Midt nat 03: De fleste børn har i denne alder fortsat behov for en flaske her.
Så jeg håber at min plan for dagen og lidt start med skemad vil give jer lidt mere rytme og overskud i hverdagen og at det stille og roligt vil give lidt bedre søvn :o)
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske