Brev:
Søvn om dagen - 7 mdr.
6. juni 2009
Alder:
7 mdr.
Søvn om dagen - 7 mdr.
Hej Helen.
Jeg har et spørgsmål ang. vores søn på 7 måneder (d. 7.juni)
Han er en glad og sød dreng - som generelt har været hurtig til forskellige ting - fx. at trille, kravle osv. Han har en god appetit og er naturligt nysgerrig. Normalt sover han godt om dagen, men lige nu har jeg store problemer med hans dagsrytme og med hans søvn.
Hans dag ser i grove træk sådan ud:
Vågner oftest kl. 05.00 - nogen gange kl. 05.45
Han spiser morgengrød med stor appetit kl. ca. 07 - 07.30.
Ca. kl. 08.30 - 09.00 får han en flaske vælling.
Når han får vælling er han helt utrolig træt og ked af det. Indtil da har han været frisk og glad.
Når jeg lægger han ud i sin barnevogn er det meget meget svært at ramme det rigtige tidspunkt. Enten er han slet ikke træt mere, ellers er han overtræt. Han plejer at blive puttet kl. 10, men idag prøvede jeg at lægge han kl. 09.00 - og det gik også lidt bedre.
Han sover cirka 1 time og 3 kvarter.
Spiser frokost - mos og får en flaske igen ca. kl. 13.30 - 14.00. Igen der er han utrolig træt.
Idag puttede jeg ham kl. 14.00 igen, da han har været oppe siden kl. 11. Men han virker altid som om at han er kommet over sin træthed, og er frisk igen. Opgav at putte ham og lod ham tumle sig træt igen. Kl. 14.30 lagde jeg ham ud igen - men da var han så overtræt, at han var meget svær at få til at sove.
Vi har observeret i den seneste tid, at han kæmper med at falde i søvn i barnevognen. Han falder i søvn og 10 sek. efter spjætter han og klynker. Alt imens han ligger med lukkede øjne. Og dette gentager sig 10-15 gange, hvor han tilsidst er så forvirret og ked af det, at jeg må lægge ham om på siden og holde ham fast imens han får de spjæt. Det er som om det får ham til at falde til ro.
Normalt sover han cirka 3 kvarter om eftermiddagen.
Får aftensmad kl. ca. 17 og bliver normalt puttet med en flaske vælling kl. 19 - 19.30.
Han sover normalt godt - får sutten 1-2 gange sidstpå natten og vågner omkring kl. 05.
Min tanke er at han sover for lidt??
Han tager cirka 9 - 9,5 time om natten, og får ialt cirka 3 timer i løbet af dagen, på en god dag. (idag har han fx sovet ialt 2,5 timer)
Jeg vil dog meget nødigt ud i at skulle lade ham sove 3 gange om dagen - det er anstrengende, da det er så svært at få ham til at sove. Og hans alder taget i betragtning, så må 2 gange være fint, tænker jeg.
Hvis bare han kunne sove lidt længere om morgenen så han dag starter en anelse senere, det kunne redde en hel del tror jeg. Men jeg KAN simpelthen ikke få ham til at sove videre om morgenen.
Problemet er også, at hvis jeg lægger ham tidligere om dagen - både første og anden gang, så går er så længe fra sidste lur og indtil han skal i seng, og så bliver han så pyldret. Skal han før i seng??? Og vågner han så ikke bare endnu tidligere??
Har du et forslag til hvordan han skal sove i løbet af dagen??
Noget andet vi har bemærket den sidste uges tid, er at de 3 gange i døgnet han får flaske, da er han ked af det og vil ikke spise særlig meget. Han suger typisk ivrigt til at starte med, men efter 30 ml begynder han at græde med sutten i munden. Jeg sætter ham lidt op og trøster ham og derefter spiser han igen. Men der går ikke mere end 20-30 ml så græder han igen.
Gider han ikke flasken mere?? Hvornår stopper de med at få erstatning ?
Jeg vil lige tilføje, at han fik sine to små tænder i undermunden allerede på sin 5 måneders dag. Og det kunne godt se ud som om, at der er noget på vej i overmunden - men det er svært at se nøjagtigt. Kan det have noget at sige - både mht. at sove og at spise af flasken??
Vores sundhedsplejerske som vi får besøg af, har helt fra starten talt om nogle "perioder" de små skal igennem, hvor de er gnavne og utilfredse.
Hun siger at den første hedder 4-6 måneders perioden - den varer ca en måneds tid, og derefter er barnet meget harmonisk igen. Den næste periode hedder 7-9 måneders perioden.
Jeg har aldrig før hørt om dette fænomen - eller læst om det. Kender du til det??
Håber du kan hjælpe. Lige i denne tid føles dagen med vores dreng temmelig anstrengende. Vi gør alt hvad vi kan for at imødekomme hans behov og for at holde ham glad. Alligevel virker han pirrelig, han klynker og virker træt. Lidt som en tikkende bombe. Havde egentlig glædet mig til at skulle komme i denne alder, da det hele er lidt lettere og sjovere, men det er desværre svært at få øje på :-(
På forhånd tak for dit svar :o)
Med venlig hilsen
Anja