Svar: Søvn om dagen - 7 mdr.
6. juni 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Anja
Tak for dit brev og din beskrivelse af jeres dag. Min umiddelbare tanke er, at det vil være rigtig godt, hvis din dreng kunne sove lidt længere om morgenen og tage sine lure lidt senere end han gør lige nu. Det at starte dagen bare ½-1 time senere vil sandsynligvis give jer lidt mere ro i løbet af dagen - han vil ikke behøve sove 3 lure, og vil have overskud til de sidste dagstimer på en helt anden måde.
Mit forslag er derfor at du i stedet for at starte dagen med grød, skulle prøve at give ham en flaske, når han vågner kl. 05-05.45 og satse på at han med en flaske modermælkserstatning der, kan sove lidt videre, stå op og spise morgen grød som han plejer.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10 uden flaske, fordi han har fået tidlig morgen og formiddagsfrugt og vand.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden at gumle på. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13.30
Eftermiddag 16: En lille portion flerkorngrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, ris med lidt sovs, lidt kødsovs, indmaden af en frikadelle - hvad I nu får. Kartoffelbåde, blomkålshoveder osv. at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes 19.30-20
Sen aften: Evt. flaske - mange børn har i 7 måneders alderen fortsat behov for 4 flasker dagligt ... Hvis han indtager mælk nok uden, er det fint, men det er ofte en god idé at bibeholde mælken i ydertidspunkterne netop for at sikre både indtag af mad og indtag af mælk nok.
I forhold til søvnbehov, så er det rigtigt at to lure dagligt normalt vil være passende. Igen afhænger det dog af, hvor sent disse lure ligger i løbet af dagen og står barnet meget tidligt op og puttes til formiddagslur allerede kl. 9, middagslur kl. 12 - ja så vil nogle børn naturligt have behov for en powernap sidst på dagen og det er helt okay. Det kan være den der gør at overskudet bliver større og det hele fungerer bedre. Ofte vil barnet så også gå lidt senere i seng og det må man så leve med :o)
Det er korrekt at din dreng sover i underkanten af gennemsnittet, hvis han sover ca 12 timer i døgnet. Det ville være rigtig godt, hvis han samlet set kunne nå op på ca 14 timer - men det er ikke sikkert han har det behov. Du må også vurdere det ud fra hvordan han virker og trives, hvordan han generelt udvikler sig.
Så som du kan se, så er jeg helt enig med dig i at det kunne gøre en stor forskel for jer, hvis I kunne forsøge at starte dagen en lille smule senere end tilfældet er lige nu og jeg tænker her at en flaske ekstra ville have stor effekt. Sandsynligvis størst effekt om morgenen, hvor han kunne få flasken og sove videre - men en flaske sen aften, kunne faktisk også mætte ham lidt mere og gøre at han sove en smule længere om morgenen og dermed være det der skal til for at vende rytmen lidt.
Han har brug for at få modermælkserstatning til han er ca 12 måneder gammel. Det anbefales normalt at give ca 4 flasker i 7 måneders alderen, ca 3 flasker i 8-9 måneders alderen og i 10-12 måneders alderen kan man så skære ned til 2 flasker dagligt (svarende til 400ml) - det er den mængde han skal have for at få sit jernbehov dækket.
Tandfrembrud kan naturligt også have noget at sige i forhold til vægring mod flasken og manglende søvn. Det kan ikke udelukkes, men hos jer handler det sandsynligvis mere om rytmen i løbet af dagen, som I skal prøve at ændre lidt på. Ikke meget - bare lidt :o)
Det er rigtigt at børn i løbet af deres udvikling vil have forskellige perioder, hvor de er mere pylrede, kontaktsøgende osv. end de er i andre perioder. Det er lidt forskelligt, hvornår man taler om at disse perioder ligger - der sker jo noget med børns udvikling hele tiden og man kan ikke putte børn i kasser. Derfor vil børn også kunne reagere forskelligt - også selvom de har samme alder ...
Den alder sundhedsplejersken refererer til ligger i 7-9 måneders alderen er måske separationsfasen. Det er den alder, hvor barnet begynder at kravle og dermed øge sin selvstændighed på en anden måde end tidligere :o)
Jeg håber du kan bruge ovenstående plan til at få din dreng til at sove en lille smule mere og på den måde måske være heldig at få en lidt gladere dreng med en lille smule mere overskud ....
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske