Svar: Skift til juniordyne, sovestillinger og kravle
7. juni 2009
Alder:
9 mdr.
Kære glade mor
I sundhedsstyrelsens pjece "Vuggedød kan forebygges - anbefalinger for sundhedspersonale, 2006" fremgår det at juniordyne frarådes det første år, at man bør sikre sig at lagnet ligger tætsluttende om madrassen og at barnet ikke har store bamser eller andre sovedyr i sengen.
Denne anbefaling handler om at barnet ikke må blive overophedet, men også om at barnet naturligt ikke må få en bamse eller en stor dyne over sig og dermed få problemer med at få vejret ... så et eller andet sted må man vel sige, at der er en vis risiko for at barnet kan blive kvalt i dynen, som du spørger til ... :o(
Men når det er sagt, så tænker jeg dog også at der jo er meget stor forskel på børn. Nogle børn vejer jo 10 kg allerede når de er 4 måneder gamle, andre børn vejer ikke engang 10 kg, når de er et år - og behovet for en større dyne handler et eller andet sted vel ikke kun om barnets alder, men også om barnets størrelse. Det er jo dejligt at blive puttet og mærke dynen omkring sig, når man skal sove.
Hos jer lyder det som om at din datter et eller andet sted er glad for sin babydyne stadigvæk og du føler at en juniordyne virker meget stor. Jeg tænker derfor at det hos jer lyder fint at vente med en juniordyne til hun bliver ca 1 år - det kunne måske være et fødselsdagsønske, hvis I ikke allerede har en dyne til hende :o)
Din datter må gerne sove på maven, ligeså snart hun selv kan vende og dreje sig, så kan du ikke længere bestemme, hvordan hun skal ligge, når hun sover :o)
Og netop fordi hun lige nu øver sig i at kravle om dagen, så øver hun sig også om natten. Hun får sig lagt i stillinger som hun ikke selv mestrer at komme væk fra, banker hovedet ind i sengegavlen, bliver frustreret og ked af det, skal have hjælp til at blive lagt rigtig igen, få dynen om sig osv. Det ændrer sig igen, i takt med at hun bliver bedre og dygtigere motorisk, så falder der også en anden ro over hende, når hun skal sove. Så tiden arbejder også for jer.
Med hensyn til at kravle, så lyder det som om at hun er rigtig godt igang - det skal nok komme. Generelt siger man at børn kravler mellem 9-12 måneders alderen så hun har faktisk tid nok :o)
Det kan hjælpe at kravle på et tæppe som du skriver og på de glatte gulve kan du give hende et par bukser med ruskindslapper på knæene, så hun bedre står fast. Man kan også forsøge med bare ben, men det kan naturligvis gøre lidt ondt, når gulvet er meget hårdt ...
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske