Svar: Maveproblemer? - 2 mdr.
11. maj 2004
Alder:
2 mdr.
Kære Marianne
Om det er din rygning, skal jeg ikke kunne sige.
Mange børn har dog det der hedder 'ulvetimen', hvor de græder ulykkeligt som du beskriver og hvor det eneste der hjælper er at stavre op og ned af gulvet med barnet på armen.
Som oftest er det nok en reakttion på alle de stimuli barnet har fået i løbet af dagen. Et lille barn er ikke i stand til at lukke lyde ude, men optager alt, og nogle gange kan det være for meget og barnet har behov for hjælp til at finde ro.
I 'desperation' forsøger man som forældre ofte alt. Man skiftes til at gå med banret, man lægger dt ned, tager det op igen, forsøger med lidt mad, så en sut, så en rangle, så ned at ligge igen, så en sang, op igen osv. Det eneste man gør er at tilføre barnet endnu flere stimuli, hvilket jo netop er det barnet ikke har brug for, og det hele bliver meget værre.
Det kan derfor være en god idé at indføre et bestemt putte ritual, så man gør det samme aften efter aften, da det genkendelige giver tryghed.
Hvis din søn er en stor dreng, som tager godt på, så kan du evt. forsøge at give ham lidt kamillete, som måske kan berolige hans mave lidt. Da der ingen næring er i kamillete er det dog vigtigt at du ikke giver ham dette, hvis det i virkeligheden er mælk han har behov for.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske