Svar: Mælk igen - sødmælk og mme
7. juni 2009
Alder:
9 mdr.
Kære glade mor
Det vil normalt være passende at bibeholde 2 flasker dagligt til barnet er ca 12 måneder gammelt. Det handler ikke bare om at tilbyde barnet mælk, men også om at sikre barnet væske nok. Børn i 9 måneders alderen har fortsat tit svært ved at drikke vand/mælk nok, hvis de ikke fortsat ammes eller drikker af flaske.
De to flasker vil normalt ligge aften og sen aften eller i stedet aften og tidlig morgen. Hvordan det fungerer hos jer, må komme an på en prøve. I princippet kan din datter godt få mme via grøden om morgenen og så en enkelt flaske om aftenen og du har ret i at hvis hun ikke melder sig selv, men sover hele natten uden at efterspørge væske, så må det være fordi hun ikke har behov ... modsat, så tømmer hun også en flaske med 200ml eller mere, hvis du tilbyder den og det er ikke bare en slurk men en ret stor mængde og det tyder jo på at hun et eller andet sted har behov. En enkelt nat eller to uden kan hun måske godt klare sig - men så vil hun måske begynde at vågne op og søge ekstra væske - i hvert fald, hvis hun ikke er i stand til at indtage det manglende om dagen, men det må jo komme an på en prøve.
Når du laver grød til hende, så kan du bruge sødmælk eller mme, som du synes det passer bedst. Fra 9 måneders alderen kan sødmælk begynde at udgøre en større del af hendes indtag og det er praktisk og nemt at bruge det i grød og mos - men du kan som sagt også lave det med mme. I mange lande anbefaler man faktisk at børn først starter med komælk ved 1 års alderen. Normalt laver man havregrød ved at blande gryn og vand og så efterfølgende komme mme eller sødmælk i sammen med fedtstof. Der bruges således ikke så store mængder mælk i grøden. Men hvis du laver det 100 pct på mme for at give hende det ekstra og hun godt kan lide det, så er det fint.
Du skal dog være sikker på at hun spiser hele portionen for at du ved hvor meget mælk hun har fået og det er jo ikke sikkert at hun gør det. Og dertil kommer jo så det med væskebehovet, som ikke bliver stillet på samme måde som når hun får flaske.
Men ellers er det ikke så vigtigt at hun lige nu drikker sødmælk, netop fordi hun jo får sin mme og også drikker vand af kop osv. Modermælkserstatningen er altså fortsat vigtigere end sødmælk. Vand er dog den bedste tørstslukker og det er faktisk bedre at lære hende at drikke masser af vand end kun at drikke mælk. Fra 12 måneders alderen kan hun få letmælk, det kan nogle børn faktisk bedre lide, så at hun er lidt afvisende for sødmælk lige nu behøver ikke betyde noget. Det er fint at give hende lidt yoghurt eller lignende, som I også forsøger med. Jeg synes ikke du skal blande sødmælk og mme.
Så hvad kan vi blive enige om her - tja ... et eller andet sted tror jeg at din datter vil trives bedst med 2 flasker dagligt, fordi hun har behov for den mængde væske. Men viser det sig at hun har det godt med kun en flaske, sover igennem om natten og indtager væske nok af kop i løbet af dagen, så er det fint med mig. Så må vi tro på at hun har en naturlig evne til at regulere sit behov.
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske