Svar: Vil ikke sove om dagen ...fortsat
7. juni 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Michael
Jeg må indrømme at jeg desværre ikke er helt overbevist om at jeres datter får mælk nok ... en vægtøgning på 150-200 gram om ugen, lyder acceptabelt men ikke som en stor vægt og det er på grænsen til hvad jeg normalt vil sige er okay ... Jeg ser helst at børn tager mindst 200g på og man skal her huske på at nogle ammebørn jo tager over det dobbelte på i starten.
At Emma ikke sover og har meget svært ved generelt at overgive sig til søvnen kan altså godt skyldes at hun er sulten og har brug for mere mad og jeg synes I skal prøve at give det en chance. I ved jo i princippet ikke hvordan hun reagerer og der er kun en måde at finde ud af det på.
Jeg siger ikke at din hustru har dårlig mælk eller at hun skal stoppe med amme. Det er slet ikke det, der er tale om. Men jeg kunne godt forestille mig at det hele efterhånden er lidt stressende hos jer - jeres lille datter der græder, er meget urolig, søgende, ammer tit, vågner hele tiden og når hun endelig sover så kortvarigt og uroligt - og så samtidig en melding om at din hustru er for "overbeskyttende" - jeg kender jer jo ikke og kan ikke se hvad der foregår, men hvis jeg var mor i jeres situation, ville jeg blive stresset. Jeg ville blive ked af det, jeg ville meget hurtigt føle mig som en dårlig mor og jeg ville hurtigt mangle overskud ... Så hvordan har din hustru det?
Det er helt naturligt, hvis alt dette påvirker amningen og det er helt naturligt, hvis hun lige nu synes det hele er ved at gå op i hat og briller og derfor er det naturligt svært at producere helt mælk nok. Jeg tænker at I skal prøve at følge denne plan:
Vågner af lur, ammes effektivt fra det ene bryst, holdes igang, spiser godt, bøvser, skiftes på puslebordet, pludres med, stimuleres osv. Og inden hun så skal puttes til næste lur, så supplerer I med en flaske mme, svøber hende, giver hende en sut og en sutteklud og luller hende til ro.
Når hun så vågner af en lur, så får hun fra det bryst, hun ikke spiste af sidst. Spiser her effektivt og godt, skiftes, pludres med osv. og tilbydes så flaske igen inden hun atter puttes til lur.
Jeg forestiller mig at jeres datter måske ikke behøver flaske hver gang, det vil sandsynligvis være sådan at hun nogle gange afviser og andre gange siger jatak - men lige nu skal tilbuddet være der - hun skal have mad og så skal hun sove. Hun må ikke være vågen i op til 10 timer, som hun er nu - hun skal højst være vågen i 2 timer, så skal hun have mad og sove igen.
Din hustru skal have den ro det giver at kunne give hende en flaske og få hende til at sove og i takt med at jeres datter begynder at sove, så vender din hustrus overskud og dermed også mere mælk sandsynligvis tilbage og I får meget mere ro på derhjemme.
Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej og glæder mig til føljetonen :o) Håber et tilskud vil virke efter hensigten.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske