Svar: Middagslur - nej tak
7. juni 2009
Alder:
23 mdr.
Kære Charlotte
De fleste børn på 2 år (der er enkelte undtagelser) vil have behov for en lille middagslur, ofte vil luren vare ca 1 time og om natten sover barnet så ca 12 timer som Carolina. Igen er dette jo et gennemsnit, så måske Carolina kan klare sig med de 12 timers nattesøvn og derfor nogle dage springer middagsluren over - det lyder sandsynligt.
I skal naturligvis vurdere, hvor meget I vil gøre ud af det, hvor meget I vil kræve at hun sover. Hvis I oplever at hun trives bedst med et afbræk i løbet af dagen, så vær opmærksom på at få hende op om morgenen. Selvom det er weekend og det er dejligt at kunne sove ½ time længere, så kan det være med til at gøre, at hun springer middagsluren over. Så prøv at starte dagen til samme tid uanset om det er weekend eller hverdag og se om ikke det kan gøre en forskel for jer.
Sørg også for at aktivere hende i løbet af formiddagen. I vuggestuen sker der rigtig meget og hun bliver naturligt mere træt efter en masse leg og stimulation end hun gør hvis hun 'bare' tusser rundt derhjemme i pyjamas i flere timer. Det er hyggeligt at rende rundt hjemme og ikke have stress og jag, men hvis I ønsker at hun skal kunne sove, så skal der ske noget. Hun skal op, dagen skal startes, hun skal I bad, ud at gå en tur, på legepladsen osv. så hun bruger sig selv både fysisk og mentalt.
Og så er der naturligvis også det aspekt i det, som du selv er inde på - at det er så hyggeligt hjemme, hun nyder det så meget og vil ikke gå glip af noget. Der er også noget grænseprøvning i det, hun vil gerne vise at I ikke bestemmer det hele, at hun også har en mening der tæller. Så nogle gange kan det være fint nok at sige at hun ikke behøver sove, men bare skal ligge og hvile sig lidt - det kan også være noget værd :o)
Jeg håber I kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske