Brev:
Pyldrer når mor er til stede
7. juni 2009
Alder:
20 mdr.
Pyldrer når mor er til stede
Hej Helen
Det er nu ved at være lidt tid siden jeg har haft brug for at skrive til dig, men nu syntes jeg tiden er inde til at få dine kompetente øjne på et hverdagsproblem i vores lille familie.
Clara er nu 20 mdr. og det går bare så stærkt med hendes udvikling. Vi har rigtig mange sjove og dejlige timer sammen, men på det sidste føler jeg at timerne med utilfredshed, konflikter, klynk og pyldren blive flere og flere. Hun har svært ved selv at gå og ”tuller” og lege med hendes ting. Hun vil bare helst lege hvis der sidder én ved siden af hende. Det behøver ikke nødvendigvis være en voksen – bare hun ikke skal underholde sig selv. Hun vil også meget meget gerne se tegnefilm. Vi prøver at begrænse det til ½ time dagligt i ulvetimen, men efter en lang arbejdsdag er vi nok tilbøjelige til at lade den halve time blive lidt lang :)
Jeg har indtil nu tænkt at det nok er helt naturligt og at det nok skyldes hun keder sig.
Vi er så heldige at have 2 hold engagerede bedsteforældre og 2 hold moster/onkel som også meget gerne vil være sammen med Clara. De fortæller alle sammen uafhængigt af hinanden at Clara er langt bedre til at tuller rundt og hygge sig uden at pyldre og kræve opmærksomhed når mor ikke er der!! Når jeg træder ind af døren begynder hun at pive og så får jeg at vide at ”sådan har de slet ikke set hende hele dagen”, ”hun har gået og leget fx i haven hele dagen”. Det går jo lige i moderhjertet !!!
Jeg er den som har mest tid alene med hende og giver hende som regel en fridag om ugen hvor vi hygger med gåtur, fodre ænder, gå i svømmehallen osv. Hun er (heldigvis!) en meget kærlig pige så vi krammer, kysser og putter rigtig meget!
Det hører nok med til historien at min mand og jeg ikke altid er helt enige i hvordan vi skal tackle hende og det er uden tvivl mig som er ”den bløde” og beskyttende. Måske for meget? Hendes far er mere konsekvent.
Et eksempel: Clara er ved at pille i den eneste køkkenskuffe i hendes højde som hun ikke må. En af os siger ”nej” og prøver at vise hende en skuffe hun gerne må lege med. Hun bliver så meget ked af det og lægger sig på gulvet og græder. Hendes far tackler situationen med at lade hende ligge og selv falde til ro. Jeg vil i den situation tage hende op, give hende sutten og prøve at trøste. Misforstå mig ikke – hendes far er bestemt også meget kærlig og hun er meget glad for ham, men vi er nok meget forskellige i vores håndtering af hende. Kan det måske gøre hende forvirret? Eller kan hun godt finde ud af det? Og kan det være derfor hun er mere utilfreds når jeg er til stede?
Det skulle jo nødig være at hun er en dejlig og glad pige lige indtil hendes mor kommer !
En sidste tilføjelse er at Clara er meget afhængig af sin narresut. Vi har den sidste periode forsøgt at begrænse det men når først hun har bestemt at hun vil have sin sut er hun helt umulig at aflede fra det og ganske ulykkelig. Hvis hun selv kunne bestemme ville hun have den 22 ud af 24 timer og det vil vi meget gerne prøve at begrænse, men gerne uden at fjerne hendes ”bedste trøst” for brat!
Jeg håber du kan finde hoved og hale i den lange forklaring og glæder mig til at høre din mening.
Venlig hilsen Rikke