Brev:
Selvstændighedsfase?
7. juni 2009
Alder:
2 år, 2 mdr.
Selvstændighedsfase?
Hej Helen
Vi har fået nogle problemer i vores ellers gode hverdag, så håber, du kan hjælpe os med nogle gode råd.
For det første er vores søn begyndt at bide igen. Han har gjort det tidligere, men var så holdt op, men nu er han som sagt begyndt igen, og det er især hans far, han bidder. Vi siger til ham, at han skal stoppe, og han blive sat væk og får besked med en fast tone. Han siger også, at han ikke gør det igen, men alligevel kommer der en næste gang. Kan det skyldes, at han kun ser sin far om morgenen til hverdag, da han sover, når han kommer hjem om aftenen? Eller er det fordi, han søger opmærksomhed, hvis han far laver noget andet?
Ved, han er kommet i selvstændighedsfasen nu, og det kan give udfordringer. Hvis han gør noget, han ikke må, skælder vi ham ud, men selvom vi hæver stemmen, bliver han bare ved med at gøre det ”forbudte”. Vi kigger ham direkte i øjnene, men han griner bare over det, selvom vi siger, det ikke er sjovt og ikke griner.
Han er blevet meget stædig og vil gerne have sin vilje altid. Får han det ikke, skriger han og bliver rigtig sur og gal. Når vi handler ind, køre han med en lille vogn og kommer selv varer ned i vognen, som han synes, vi skal have. Når vi så siger nej og vil lægge det på plads, bliver han rigtig sur og skriger. Er det bare en kamp, vi må tage? Er det for at afprøve grænser?
Vi får altid af vide, at han er en glad og nem dreng at passe. Han er da også glad og dejlig herhjemme, sådan skal det jo ikke forstås. Det hele kan lyde lidt sort, men der er selvfølgelig en masse positivt også. Vi vil bare gerne have nogle gode råd og redskaber til at få en bedre hverdag. Ved også godt, han prøver grænser af hos sine forældre, som jo elsker ham betingelsesløst, så måske er det bare normalt, at han er sådan.
Vil i øvrigt spørge, hvordan det påvirker vores søn, når vi voksne skændes eller er uenige? Han bliver nemt bange for høje lyde, ellers hvis vi råber højt ind imellem.
Mange hilsner
de fortvivlede forældre