Svar: Hvordan får jeg lov til at børste min søn tænder?
7. juni 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Lone
Det er et kendt problem at børn i perioder vægrer sig mod at få børstet tænder og det er altid svært, når barnet har en alder, hvor man ikke kan forklare vigtigheden i at det bliver gjort.
En god løsning kan være at du børster tænderne rigtig grundigt om aftenen og så er lidt mindre emsig om morgenen. Hvis de er børstet god om aftenen, så er de jo ikke så beskidte om morgenen og det er vigtigt at vælge, hvilke kampe man skal tage ...
Men børstes skal de jo under alle omstændigheder og hos nogen er løsningen en elektrisk tandbørste. Nogle børn bliver bange for den, på grund af lyden, men andre synes at det er sjovt og det kan være et forsøg værd og en måde at lege det lidt mere ind på.
En lille smule tandpasta og få lov til selv at holde tuben kan også gøre det mere acceptabelt og så hjælper det også ofte at ændre lidt på hele situationen. Det kan være at far i en periode skal børste i stedet for mor, det kan være at børste tænderne på puslebordet eller på skødet af mor, siddende i sofaen - hvad der nu virker til at kunne lykkes bedst.
Til de lidt ældre børn kan man låne bøger om at få børstet tænder og det er din dreng jo lidt for lille til endnu, men du kan måske finde en billedebog med billede af en tandbørste og andre ting fra hverdagen og så tale med ham om den og hvor den skal bruges osv.
Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske