Svar: Torskerogn
7. juni 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Lone
Du kan købe torskerogn på dåse - sandsynligvis også hvor du bor. Her kan den skæres i skiver og steges på panden og serveres med remoulade (som man også kan lave selv, hvis det ikke fås hvor I bor) og lidt citron.
Torskerogn kan også købes som smørbart pålæg, og fås i DK både på dåse og i glas. Her har man ofte opblandet torskerogn med forskellige krydderier, tomatpure og lignende, så det vil du højst sandsynlig også kunne lave selv.
Frisk torskerogn, det der også kaldes for "torskebukser" kan bruges. De skal koges og det gør du ved at pakke 'bukserne' ind i bagepapir og pochére dem i let kogende vand i ca 10 minutter - lidt afhængigt af hvor store de er, køb som udgangspunkt små bukser :o) Normalt putter man lidt salt og eddike i vandet, men de kan sandsynligvis godt koges uden :o)
Når bukserne er blevet kolde, så kan du skære dem i skiver, stege dem på panden i lidt smør eller bruge dem (uden hinder) blandet med tomatpure eller cremefraise og forskellige krydderurter, som smørbart pålæg.
Man kan også lave torskerogns mousse, hvor man blander f.eks. torskerogn, rejer, fløde og krydrer med f.eks. purløg. Prøv at søge på nettet - der er forskellige opskrifter. Og på nettet finder du også opskrifter på hjemmelavet remoulade - normalt laves det lettest ved at købe et glas Piccalilly puré og blande det med mayonnaise eller måske græsk yoghurt.
Jeg håber du hermed har fået et par idéer med på vejen :o)
Fortsat god appetit :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske