Brev:
For lidt væske og mad i den gale hals
7. juni 2009
Alder:
7 mdr.
For lidt væske og mad i den gale hals
Kære Helen.
Jeg er ny her på netsundhedsplejersken.dk, men håber, du kan give mig nogle gode råd.
Jeg har en dejlig stor søn (10.6 kg - 74 cm) på 7 måneder - er fra 01.11.08, som efterhånden er godt igang med skemad. Hans rytme skulle gerne se sådan her ud:
06.00: ammer + sover videre
08.00: grød + vand i kop
09.30: frugtmos + vand i kop
10.00: amme + sove
12.00: grønsagsmos m.kød eller fisk + vand i kop
13.00: sove
15.00: amme
16.00: grød og/eller frugt mos alt afhængig af appetitten
18.00: aftensmad
19.45: amme
20.15: sove
00.00: amme + sove videre
Det er jo vældig fint på papiret, men virkeligheden er en anden....
Han vil stort set ikke indtage væske i løbet af dagen, hverken vand eller mælk, og det gør, at han har temmelig hård mave. Han kommer af med lidt hver dag, men det er meget tørt, og minder mest af alt om små kokasser...
Synes efterhånden, jeg har prøvet ALT. Vand i flaske, vand på ske, vand med lidt sukker, mælk i flaske, klud "over hovedet" for at holde hans koncentration om brystet osv., men intet hjælper. Han vil bare ikke drikke.
Udover det er meget synd for ham, at han skal kæmpe sådan med sin mave, så er jeg også ret træt af det, for det er som om, han skal have dækket sit væskebehov om natten, og det betyder, at han skal ammes minimum 3 gange mellem midnat og kl.06.00...grrrr....
Nogen ideer til hvordan jeg kan komme dette problem til livs????
Udover ovenstående så vil jeg rigtig gerne have nogle gode råd til hvordan, jeg træner min søn i at sluge sin mad rigtigt. Kunne efterhånden godt tænke mig at udvide hans mad-oplevelser, men han har stadigvæk meget svært ved at sluge sin grød og mos rigtigt.
Det ryger tit, meget tit, i den gale hals, og jeg synes, det er forfærdeligt at være vidne til, så jeg er sgu lidt bange for, at give ham mere reelle ting, som brød, agurk, kødboller i bidder osv. Det er måske en fejl, men det er svært at overskride den barriere, når den blendede mad så ofte ender i den gale hals for ham...
Nogen ideer til hvordan, jeg/vi kommer videre, så han kan lære at spise rigtigt??? Og hvad gør jeg som mor, hvis det for alvor sætter sig fast????
Det skal måske lige siges, at han er rigtig glad for mad og smagsoplevelser. Har indtil videre labbet alt i sig med vellyst, som jeg har serveret. Så det er ikke kræsenhed der gør, at maden ender forkert.
Glæder mig til at høre fra dig.
de bedste hilsner
fra Line