Svar: Udvikling hos 2-årig
6. maj 2004
Alder:
2 år
Jeg tror ikke at du skal være bekymret. Børn er jo meget forskellige og udvikler sig forskelligt, også selv om de er tvillinger. Måske netop når der er to, ser man tydeligere forskellene. Den ene kan godt være mere fysisk orienteret og den anden mere tænksom og filosofisk. Det er helt normalt.
At stille dyrene op i rækkefølge er helt normalt for hans alder. Han øver sig stadig i fin motorik og det er helt naturligt for et barn i den alder at stille ting i rækkefølge eller sætte klodser oven på hinanden. At han gør sådan er ikke en indikation for at han har Aspergers Syndrom.
Hvis du mener at han i øvrigt har svært ved at indgå i socialt samspil med andre eller har andre træk der på andre måde kan gøre at du fornemmer at han 'skiller sig ud', så kan du kontakte nedenstående forening.
Jeg synes dog at du lige skal tænke på at han endnu ikke er særlig gammel, at han først nu omkring 2 års alderen begynder at lege flere sociale lege. At han sprogligt stadig gør sig forståelig md fakter og mimik, men begynder at sige 2-4 ords sætninger. Du kan ikke forvente at han taler rent men måske siger: 'Mor de' istedet for 'Mor se' og det er helt okay.
På siden www.autismeforening.dk kan du få mere at vide om Aspergers Syndrom, hvis du ønsker det.
Fortsat held lykke med begge drenge.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske