Svar: Vitaminpiller og sødemiddel kontra sukker
7. juni 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Maibrit
Jeg kender desværre ikke nok til de to produkter du nævner og kan ikke svare på, hvorvidt det ene er bedre end det andet, vurderet ud fra sukker eller sødemiddel - her må du kontakte producenterne og høre deres forklaring ...
Diskussionen om sødemidler kontra sukker er ofte fremme i medierne og det er svært at vide, hvad man skal to. Nogle gange er rent sukker at foretrække, andre gange sødemidler og der er desværre så vidt jeg ved, ikke lavet nogle undersøgelser som viser hvordan vores øgede brug af sødemidler påvirker børn ...
Sødemidler inddeles i energigivende og ikke-energigivende sødemidler. De ikke-energigivende sødemidler påvirker ikke blodsukkeret, og de er derfor velegnede som erstatning for sukker, hvis man har sukkersyge. Det gælder blandt andet sødemidler som Acesulfam K (sunnet), Aspartam (nutrasweet) og Sakkarin.
De energigivende sødemidler omdannes til energi i kroppen og får blodsukkeret til at stige. Derfor anbefales de ikke til mennesker med sukkersyge, de har ingen fordel frem for almindelig sukker. Det gælder blandt andet sødemidler som Fruktose, Sorbitol og Maltodextrin - navne som du sikkert også har hørt eller set før :o)
Sukker er heller ikke bare sukker. Når man taler om sukker eller kulhydrater så inddeler man dette i tre hovedgrupper:
1. Monosakkarider (f.eks. glukose og fruktose)
2. Oligosakkarider (f.eks. laktose og sakkarose)
3. Polysakkarider (f.eks. stivelse og kostfibre).
Modermælk indeholder f.eks. sukker (laktose) i stor mængde ca. 70g/liter.
Det almindelige sukker hedder Sakkarose og man ved at der er en sammenhæng mellem indtaget af dette og f.eks. caries. Hvor sødemidler ikke skader tænderne på samme måde ...
Da sukker indeholder en masse energi men ikke andre næringsstoffer anbefaler sundhedsstyrelsen at indtaget af sukker generelt holdes nede på et minimum.
Man kan altså sige både godt og skidt om sukker og sødemiddel og i forhold til vitaminpiller og børn så tænker jeg, at man må købe det produkt som man synes virker mest tiltalende og som ens barn er interesseret i at spise ...
Lidt tanker frem og tilbage, som jeg håber du kan bruge videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske