Brev:
Måltidsplan - 6 mdr.
8. juni 2009
Alder:
6 mdr.
Måltidsplan - 6 mdr.
Hej Helen.
Det er ikke så længe siden at jeg skrev til dig omkring en madplan. Min datter er nu snart 7 mdr. og jeg synes at det er lidt svært at få indført mere skemad. Også fordi hun ikke drikker så meget mælk i løbet at dagen, så jeg tænker at det ikke er fornuftigt at fjerne en flaske mere fra hende. Hun får 4 flasker i døgnet. Hun får vand til alle måltider og bliver også tilbudt vand imellem måltiderne. Der går generelt 2-2½ time mellem jeg tilbyder hende mad.
Dagen ser cirka sådan ud:
Op kl. 6.30: flaske. Spiser 60-100 ml. Meget sjældent mere end 100 ml.
Kl. 8.15: havregrød/øllebrød
kl. 9.00: Flaske og puttes til formiddagslur.
Kl. 12.00: Grød med frugtmos og noget til hånden
14.00: Flaske. Puttes til eftermiddagslur
Evt. A38 med frugtmos eller flaske når hun står op alt efter hvor tæt vi er på aftensmad og hvordan måltiderne har forskubbet sig i løbet af dagen.
17.30-18.00: aftensmad. Kartoffel/grønsagsmos med kød, fisk eller fjerkræ. Noget til hånden.
19.30: Flaske og puttes til natten.
Sidst jeg skrev til dig indgik der i din plan en flaske sen aften og en tidlig morgen. Dette har jeg ikke indført. Specielt flasken tidlig morgnen vil ikke fungerer for os da hun vil vågne helt op og ikke sove videre. Når hun vågner, ja så vil hun op. Hun er ikke et barn man lige kan liste over i vores seng og tro at man kan få hende til at sove videre;-) eller tage hende op for at give hende mad.
Hvis hun vågner i løbet af natten og ikke falder i søvn igen i løbet af kort tid, får hun en flaske. Det har den sidste måned være sket 3 gange. ...
...
Hun spiser generelt ikke meget skemad pr. måltid. Jeg kan med stor entusiasme og vedholdenhed fra min side med "mam mam god mad", "mhm det smager godt" og "ja der kørte en bil forbi. Den var fin. Nu kommer der en mundfuld mere" osv. få 1 dl. i hende. Nogle gange hjælper det at holde en lille pause med frugt til hånden og så igen skemad. MME i flaske i løbet af døgnet bliver ca. til 500-550 ml. Så egentlig er hun ikke den store spiser, men trives super godt med i forhold til vægt og længde. 74 cm og 8,6 kg.
Mit spørgsmål er nu om dagen ser fornuftig ud? Skal jeg fjerne flasken om morgenen når hun alligevel ikke spiser mere, så der er plads til mere havregrød/øllebrød. Men er det ikke vigtig med noget mælk når hun ikke har fået noget i så mange timer. Her tænker jeg på væske.
Eller skal formiddagsflasken fjernes? Hun er dog rigtig glad for formiddagsflasken fordi hun er ved at være godt træt. Her tager hun ofte det største flaskemåltid.
Hvad kan jeg give hende som måltid om eftermiddagen? Jeg har prøvet med A38 med frugt og rugbrødsdrys men det er hun ikke så vild med. Nogle gange får hun grød. Hvad med måltidet til middag? skal det hellere være grønsagsmos end grød?
Så en ny madplan uden flaske sen aften og tidlig morgen vil være dejlig, da jeg ikke tror det vil fungerer for os.
Eller er det helt forkert ikke at indføre de flasker? Måske vil jeg godt kunne tilbyde hende flasken sen aften uden at vække hende helt op, men flasken tidlig morgen vil slet ikke gå. Så vil hun tro hun skal op;-)
Tak for en fantastisk brevkasse.
Venlig hilsen
Stinne